Gameplay: Singleplayer

Singleplayer

Nadat ik mijn stuur met een beetje moeite had aangesloten begon ik met het spel. Zoals in de meeste racegames begin je ook hier met een snelle bak om je kunsten te laten zien. Na de race rekent het spel een geschikte moeilijkheidsgraad voor je uit. Na dat een beetje te hebben aangepast mocht ik nog één keer met de Suzuka GTR racen om geld voor een eigen auto te verdienen. Probeer zo hoog mogelijk te finishen want hiermee breng je veel geld in het laatje, waardoor je het spel kan beginnen met een duurdere en dus ook betere auto!

Nadat je je eerste auto hebt gekocht komt het level systeem om de hoek kijken. Voor elke race krijg je XP (experience points) en het aantal XP dat je krijgt hangt weer van een paar dingen af.
  • Finishpositie, hoe hoger je finished hoe meer XP (en geld) je verdient;
  • Ideale lijn, als je tijdens een race naar het pauzemenu gaat zul je het circuit zien. Hierin zijn bochten aangegeven met een minteken. Neem je deze bochten via de ideale lijn dan scoor je hier extra XP mee;
  • Voltooide secundaire objectives, elke race kent drie secundaire objectives, deze bestaan uit bijvoorbeeld één ronde op de eerste positie blijven rijden, een ronde onder een bepaalde tijd af te leggen en een perfecte ronde rijden. Het aantal XP dat je krijgt zal per objective even groot zijn;
  • Autolog, kom ik later in de review op terug, het gaat hier hoofdzakelijk om records van je vrienden te verbreken die zij in dezelfde races hebben neergezet.

Je kan maximaal level zestien behalen. Bij elk level dat je omhoog gaat krijg je extra geld en soms nog een extra auto of stikkers. Ook zullen er nieuwe races worden vrijgespeeld in een hogere klasse. Zo zal je bij level twee klasse C vrijspelen.

Ook is net zoals in Hot Pursuit (2010) het autolog systeem toegevoegd. Nog steeds zal het ‘connect-compare-compete’ principe centraal staan in Autolog 2.0. Online kan je jouw resultaten vergelijken met die van je vrienden en ze vervolgens uitdagen voor een spannende race. Verder zal je met elkaar kunnen communiceren op een gemeenschappelijke pagina en zal je vooral je tegenstanders helemaal kunnen vernederen als jij de hoogste score hebt gehaald. Haal je een betere tijd dan één van je vrienden(uit je friendslist) in een bepaalde race dan krijg je hiervoor extra XP.

Wat nog geen enkele racegame heeft is de helmet cam. Dit is een nieuwe camera die kijkt naar de weg zoals een echte racer dat zou doen. Ga je driftend de bocht door dan zal de camera zich richten op de zijkant van de auto en kan je kijken hoeveel ruimte je nog over hebt om de drift perfect te maken. Ook zal de camera zich steeds op de apex van de bocht richten zodat je de ideale lijn kunt rijden.

In de singleplayer zijn er in totaal zes verschillende racemodes:
  • Race, een normale race met een bepaald aantal rondes;
  • Time attack, een snellere rondetijd dan je tegenstander(s) neerzetten;
  • Drift, punten verdienen door te driften;
  • Driver duel, race tussen twee personen;
  • Lap eliminator, elke ronde valt de laatste racer af;
  • Time eliminator, degene met de laagste ronde tijd valt af.

Zoals ik al zei heb ik het spel met een goed stuur gespeeld. Een stuur maakt het racen nog net wat realistischer. Het spel ondersteunt handmatig schakelen met koppeling en schakelbak of flippers. Ook kan je de handling mode aanpassen door verschillende assists aan of uit te zetten. Staan alle assists uit dan zal het racen behoorlijk moeilijk worden. De moeilijkheidsgraad van je tegenstanders is ook aan te passen. Er zijn dus genoeg combinaties mogelijk om het naar jouw stijl aan te passen.