Gameplay: singleplayer

Vergeleken met deel één is er vrij weinig vernieuwing in de serie. Er zijn wat meer wapens, een paar nieuwe monsters en er is wat meer rust tussen de vuurgevechten door. Er is ook iets meer aandacht geschonken aan het verhaal, omdat er nog flink wat losse eindes waren. Maar GoW staat uiteindelijk bekend om zijn heftige en brute vuurgevechten waar het bloed je om de oren spuit en dit is ook waar dit deel wederom om draait. In totaal zijn er vier speelbare modes die allemaal even kort worden doorgenomen.

Campaign
Om te beginnen kan je in het hoofdmenu voor de campaign kiezen. Hiermee vervolg je het verhaal waar het in deel 2 is opgehouden. Je zal rond de 10 tot 15 uur bezig zijn met de campaign afhankelijk van welke moeilijkheidsgraad je hebt gekozen. Tijdens de campaign kan je COG-tags en verschillende brieven verzamelen. De enige reden die we kunnen bedenken om deze collectibles te zoeken, is voor een achievement, want veel waarde voegen ze niet toe aan het spel.

In plaats van de Locust die uit de grond springen, zal je aan het begin van het spel te maken hebben met een ander soort vijand die uit een soort van gezwellen tevoorschijn komen. Deze gezwellen zitten vast aan een soort tentakels, die op hun beurt plotseling voor je neus uit de grond kunnen schieten. Het is dan ook de bedoeling om de zonet genoemde gezwellen kapot te schieten zodat er geen monsters meer uit kunnen komen. De monsters die er toch nog uit hebben weten te komen kan je op de oude manier met je kettingzaag afmaken, wat een erg goed gevoel geeft. De Locust die je later in het spel weer tegenkomt, zullen gewoon uit de grond springen via emergence holes en niet meer uit tentakels kruipen.

Ook zijn er hier en daar grote Locust aanwezig die weer gezien kunnen worden als de eindbazen van een level. Meestal is het de bedoeling om een goede combinatie te vinden van schieten en schuilen, maar zo nu en dan moet je ook op andere manieren deze eindbazen uitschakelen. Zo moet je bijvoorbeeld één keer een container vol met explosieven vijanden op een uit de kluiten gewassen inktvis gooien of in een footballstadion rennend een bom proberen te plaatsen bij een enorm grote tentakel.

Helaas is het spel ook hier en daar flink voorspelbaar. Zo weet je al als je teammaten op vijftig meter afstand voor je stil gaan staan dat er een gevecht of cutscene aankomt. Ook de eindbazen zijn niet echt uitdagend en je kan ze meestal verslaan door twee of drie volle magazijnen op ze leeg te schieten. Gelukkig is er naast de campaign nog genoeg anders te doen dat het spel een stuk leuker maakt.

Horde
Om te beginnen is er de Hordemode. Hierin is het de bedoeling om alleen of met maximaal vier vrienden vijftig waves met vijanden te verslaan. Bij elke wave komen er meer en sterkere vijanden op je af die je zo snel mogelijk moet verslaan. Gelukkig sta je er niet helemaal alleen voor, want je kan ook automatische turrets, barricades en nog veel meer kopen die je een handje helpen om de Locust te verslaan. Om deze hulpmiddelen te kopen, moet je eerst geld verdienen en dat doe je door simpelweg de vijanden van die wave te vermoorden. Je krijgt extra geld als je bepaalde doelen in een wave voltooit of als je brute kills maakt door bijvoorbeeld je kettingzaag te gebruiken. Ook moeilijkere monster zullen meer geld waard zijn. De hulpmiddelen kan je alleen tussen de waves door kopen. Zo kan je niet halverwege een wave een barricade repareren of neerzetten. Ook kan je met het geld extra munitie of andere wapens kopen.

In Gears of War 2 was er ook al een Hordemode, maar deze was wat minder uitgebreid dan die van GoW 3. Zo was het in het vorige deel alleen maar mogelijk om de waves aan vijanden neer te schieten, wat op den duur erg eentonig werd. Door de toevoeging van geld verdienen is de Hordemode in Gears of War 3 net iets leuker geworden dan die in deel 2 van Gears.

Beast
Daarnaast is er ook nog de Beast-mode. Dit is eigenlijk hetzelfde als de Hordemode maar dan omgekeerd. Ditmaal speel jij namelijk de Locust en moet je binnen een bepaalde tijd een team van een aantal mensen uitschakelen. Als je deze mensen vermoordt, barricades sloopt en basissen vernietigt, dan krijg je een aantal seconden extra de tijd om je doel te voltooien. Ook krijg je als Locust elke keer geld als je een barricade sloopt of een teamlid vermoordt. Met dit geld kan je dan bepalen welke Locust je wilt zijn: dus met veel geld kan je een betere Locust kopen om je doel makkelijker te voltooien. Helaas is de minuut die je krijgt om je doel te voltooien vaak net te weinig.