Nanosuit vs Nanosuit

Dit is het gedeelte waar de Nanosuit pas echt goed tot zijn recht komt: In een potje online knallen! Je moet namelijk goed en snel kunnen kiezen wat je doet als er een tegenstander voor je verschijnt. Vergeet je je maximale armor aan te zetten, dan heb je bij voorbaat al verloren. Maak je jezelf onzichtbaar dan kan je je vijanden juist weer flanken, ze zien je toch niet. Een combinatie van deze twee maakt je nog onoverwinnelijker. Naast richten en schieten moet je nu ook kiezen of je onzichtbaar wordt, of je maximale armor aanzet. In het begin is dit alles even lastig, maar als je het eenmaal doorhebt vliegen de potjes voorbij.

Helaas zijn ook hier de wapens weer identiek en zal je dus al snel een favoriet wapen hebben. Attachments zijn weer vrij te spelen door kills te maken met het betreffende wapen en je algemene level dat stijgt naarmate je meer experience points verdient, naar een maximum van level vijftig. Buiten de Nanosuit is het dus weer een redelijk gewone multiplayer zonder iets bijzonders. Dat merk je ook als je speelt, want meer dan drieduizend spelers tegelijk heb ik nog niet gezien, wat vergeleken met de honderdduizenden spelers bij Battlefield en Call of Duty in het niets valt.

Wel heeft Crytek nog een nieuwe mode aan de multiplayer toegevoegd die de naam Hunter draagt. Dit is te vergelijken met de Infected-mode in Call of Duty, of de Zombie-mode bij Counterstrike. Het verhaal gaat dat een schip vol met soldaten uit de lucht is geschoten en dat de mensen in de Nanosuit, met alleen een boog als wapen, de vijanden moeten uitschakelen. Degene in de Nanosuits zijn constant onzichtbaar, wat het voor de soldaten lastig maakt om ze te vinden. Ben je eenmaal als soldaat gedood, dan krijg je ook een Nanosuit tot je beschikking en moet je samen met je nieuwe vrienden de overgebleven soldaten uitschakelen. De soldaten die het langst in leven blijven krijgen de grootste XP-bonus. Een leuk bedachte mode, maar als er steeds maar maximaal 100 man aanwezig zijn, zal ook dit gedeelte een snelle dood tegemoet zien.

Daarnaast is het grootste probleem op de consoles de lage framerate. De PlayStation 3-versie heeft hier volgens bronnen het meeste last van in vergelijking met de Xbox 360. Op de PC zijn dit soort problemen natuurlijk een stuk makkelijker op te lossen en zullen er waarschijnlijk ook meer mensen de multiplayermode spelen. Nu valt alles op zich nog mee als je een één tegen één gevecht ebt in een nauwe gang binnen een huis, maar het wordt pas vervelend als er twee of meer man een gevecht hebben buiten in de volle zon, dan merk je goed dat de consoles op hun einde lopen. De PlayStation 4 en de nog onaangekondigde Xbox komen waarschijnlijk geen moment te vroeg voor ontwikkelaars als Crytek.

De multiplayer is dus wel grappig om een paar uur te spelen, mede omdat de Nanosuit wat variatie met zich meebrengt. Helaas is Crysis meer een PC-spel en daardoor zijn er weinig mensen te vinden in het online gedeelte van de consoles. Jammer, maar ook begrijpelijk.