3min

Tags in dit artikel

, , , ,

De Markers moeten nu écht kapot

Oorsprong van Dead Space


In Dead Space 3 treed je het grootste gedeelte van de game in de gedaante van een karakter met de naam Isaac Clarke. Clarke is een simpele monteur en hij figureerde ook in de voorgaande delen van Dead Space als hoofdrolspeler en zal bij menig fan van de serie waarschijnlijk wel een mooi plekje hebben verworden.

Even tussendoor voor de mensen die minder bekend zijn met de serie: Dead Space 3 speelt zich honderden jaren van nu af, in een universum waarin we planeet Aarde al lang verlaten hebben vanwege het uitputten van de natuurlijke voorzieningen. Inmiddels is de mensheid op technologisch gebied flink vooruit gegaan, waardoor we de mogelijkheid hebben om volledige planeten te strippen van mineralen en andere voorzieningen. Hiervoor zijn grote ruimteschepen gemaakt, maar in Clarke’s tijd worden deze overspoeld door mutanten, die ontstaan dankzij Markers. Markers zijn reusachtige objecten die oneindig veel energie bieden, maar het blijkt dat ze ook iets mysterieus hebben waardoor gezonde mensen omgetoverd worden tot Necromorphs, zoals de mutanten heten. Aan Clarke de taak om deze Markers te vernietigen. Helaas wordt Clarke niet alleen door de Necromorph’s tegengewerkt, er zijn ook verschillende menselijke personages die het heelal liever gevuld zien worden met de Necromorph’s.


Markers


In Dead Space 3, dat zich kort na het vorige deel afspeelt, moet Clarke de mensheid opnieuw in bescherming nemen. Er is ook nog een tweede speelbaar karakter, John Carver. Dit karakter is speelbaar wanneer je in co-op mode aan de slag gaat, wat voor het eerst mogelijk is in Dead Space. Daarover later meer.

Het doel in Dead Space 3 wordt al snel duidelijk. Clarke wil, nadat hij de strijd tegen de Markers kortstondig de rug toekeerde, zijn ex-vriendin Ellie redden. Ellie is op een missie op een ijsplaneet, maar komt daar in de problemen. Samen komen Isaac, Ellie en de andere aanwezigen tot de ontdekking dat de Markers afkomstig zijn van deze planeet, waarna vervolgens het besluit wordt genomen dat ze hun kans pakken om de mensheid te redden van de Markers die in het verleden toch voornamelijk voor onheil hebben gezorgd.


Vechten, vechten, vechten


Spelend als Isaac Clarke begeef je je weer voornamelijk in ruimteschepen met nauwe gangen of juist grote open ruimtes. Altijd ben je gewapend met verschillende fictieve wapens. In tegenstelling tot veel andere horrorgames is het niet voldoende om een opduikende mutant vol te pompen met lood, je moet ze systematisch ontdoen van ledematen om ze definitief het zwijgen op te leggen. Dat element zorgt er voor dat je na de initiële schok even jezelf bijeen moet rapen en je rust moet bewaren bij het bevechten van de mutanten. Mocht het een onbegonnen zaak lijken, dan heb je nog de mogelijkheid om vijanden te vertragen en weg te rennen of een kopje kleiner te maken. Vergeet dan niet ook de armen en benen.

Dat laatste gaat overigens niet altijd op, want in Dead Space 3 vecht je voor het eerst ook tegen menselijke tegenstanders, waarbij je wél gewoon een kogel door het hoofd kan jagen.


Wat betreft wapens heb je in Dead Space 3 véél meer vrijheid. In voorgaande delen kon je bij wapens enkel upgrades kopen voor bepaalde eigenschappen, maar nu kan je ook zelf die eigenschappen bepalen, waardoor heel veel verschillende combinaties mogelijk zijn. Je hebt een basisframe en wat je erop zet is aan jou. Zo kan je combinaties maken van bijvoorbeeld shotguns, vlammenwerpers en miltrailleurs.

Ook is het weer mogelijk om je RIG (Isaac’s pak) te upgraden. Je kan echter niet zomaar alles upgraden wanneer je daar zin in hebt, je hebt er verschillende basismiddelen voor nodig en die liggen niet voor het oprapen. Het is dus een kwestie van keuzes maken bij het upgraden. Je kunt de upgrades wel meenemen wanneer je een nieuwe game start na het uitspelen van Dead Space.