2min

Evolutie

Wat is er nu eigenlijk verschillend aan GTA V ten opzichte van zijn voorganger? Om te beginnen is het besturen van een auto een stuk aangenamer. Uiteraard wordt het geen simulatieracer als Gran Turismo of Forza, maar het voelt allemaal een stuk soepeler. Bij het ontsnappen aan de politie zal je echter wel goed je best moeten doen om op hoge snelheid overal tussendoor en langs af te scheuren.


Daarnaast is er een toffe nieuwe feature: alledrie de personages hebben een eigen speciale kracht. Deze krachten kunnen naarmate ze meer worden gebruikt ook verbeterd worden. Michael kan slowmotion bullet time activeren om zo precieze headshots uit te delen. Ook Franklin beschikt over slowmotion, maar hij kan dit gebruiken in auto’s om door de bochten te driften of tussen het verkeer door te razen met grote precisie. Bij Trevor wordt het allemaal weer iets gewelddadiger, hij kan geïncasseerde schade halveren, terwijl hij zelf ook nog eens meer uitdeelt.

De personages hebben verschillende statistieken, verdeeld over uithoudingsvermogen, schieten en andere categorieën. Deze worden verbeterd door activiteiten uit te voeren die aan deze punten zijn gekoppeld. Dus, meer sprinten levert je meer uithoudingsvermogen op en het gebruikmaken van luchtvoertuigen zorgt ervoor dat je minder last hebt van turbulentie. Het besturen van helikopters blijft echter vergeleken bij auto’s nog altijd een verbeterpuntje.

Dan komen we aan bij het geweld. Lekker knallen met een onbeperkt aantal wapens op zak. Er is waarschijnlijk hier en daar een beetje gekeken naar third-person shooters, zeker met de slowmotions van Michael wordt het herkenbare gameplay. Je raakt zo af en toe in vette gevechten, maar toch loopt niet alles even vloeiend. Het coversysteem is namelijk een beetje klungelig, dat wordt in andere games een stukje beter uitgevoerd. Maar gelukkig is dekking zoeken door het zeer brede scala aan wapens, welke tevens zijn te upgraden, niet al te vaak nodig.