Review: Need for Speed: Rivals

Paardenkracht in actie

Nu terug naar waar het allemaal om gaat; Het racen met dure bolides en het upgraden van zowel de interne prestaties als de externe looks. En hier merk je dan ook meteen waar de kracht van Need for Speed ligt. Al de goede aspecten uit Hot Pursuit, Most Wanted en The Run zijn bij elkaar gevoegd en zorgen ervoor dat het racen over-the-top aanvoelt.

Dat bedoel ik overigens op een positieve manier, want alles voelt namelijk perfect. In geen enkel spel voelt het zo goed om door een bocht te driften. Het kost even wat tijd om het te leren, maar als je het eenmaal kan, geniet je van elke bocht die je ingaat. Daarnaast is de wegligging van de meeste auto’s buitengewoon en voelt het ook echt aan alsof jij de macht over de auto hebt en niet andersom, zoals we nog wel eens in andere racespellen zien. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle rondvliegende hekjes, koprollende auto’s en enorme sprongen die je kan maken.

Need for Speed: Rivals is overigens niet bedoeld als een racesimulator, maar meer als een arcade-game. De auto’s voelen daarom ook zo aan. Het is niet waarschijnlijk dat een echte auto ook geheel op deze manier zal reageren tijdens het rijden.

Review: Need for Speed: Rivals
Net zoals bij de politiecampaign moet je via de speedlijst stijgen in level en speel je daarmee auto ’s vrij. In tegenstelling tot de politie, moet je als racer je auto’s wel kopen. Daarnaast kan je de prestaties van de auto’s ook aanpassen door nieuwe onderdelen te kopen. Natuurlijk wil je ook nog een eigen stijl en kies je dus een leuke lak voor de buitenkant met bijvoorbeeld een streep als sticker. Als laatste moet je jezelf ook nog kunnen verdedigen tegen de handhaving der wet en zal je dus wat achtervolgingstechnologieën moeten aanschaffen. Denk hierbij aan een turbo of een spanningsveld om je auto.

Om al deze upgrades te kunnen kopen heb je aanzienlijk meer geld nodig dan een agent. Gelukkig kan je, buiten de races om, veel speedpoints verdienen in een achtervolging. Naarmate de achtervolging langer duurt, krijg je meer speedpoints. Ook zal je heatniveau stijgen, wat ervoor zorgt dat je meer agenten op je hielen hebt, die steeds meer apparatuur gaan gebruiken om je tot stilstand te krijgen.

Het heatniveau staat gelijk aan een multiplier. Dit betekent dat je op heatniveau 5 ook vijfmaal zoveel speedpoints verdient. Er zit wel een maar aan heel dit verhaal: word je namelijk opgepakt, dan ben je al je speedpoints van die achtervolging kwijt. Je hebt dus zelf in de hand hoeveel risico je wilt lopen om je speedpoints te verdienen. Kijk alleen uit, want hebberigheid wordt bestraft.

Review: Need for Speed: Rivals
Daarnaast zijn er uiteraard ook weer de standaardraces, waarbij je van A naar B moet rijden binnen een bepaalde tijd, of juist als eerste moet finishen. Wat op zich wel apart is, is dat er nergens races met een rondeteller zijn te vinden, het gaat voornamelijk om sprints en politieachtervolgingen.