,

De gameplay van NBA Live 08 is dit jaar aardig traag zoals ik eerder aangaf. EA probeert hierdoor de games nog realistischer te maken. Dit kan soms heel frustrerend werken, omdat je met NBA vaak echt moet gaan zoeken naar een opening om punten te scoren. Een groot pluspunt ten opzichte van de vorige editie is dat de computer een stuk slimmer is geworden en je medespelers ook. Een nadeel is dat het schieten nog niet echt realistisch is, soms scoor je eenvoudig driepunters, dit zijn doelpunten buiten de cirkel, met spelers die dat normaal niet zo snel zouden doen. Daarnaast mist bijvoorbeeld Kobe Bryant een 2 punter die hij normaal altijd zal scoren. Dit kan vaak heel erg irritant gaan worden, vooral in een wedstrijd waarin het er echt om gaat.

NBA Live 08 heeft overigens ook de Quickstrike Ballhandling overgenomen uit de game NBA Street Homecourt. Deze intuïtieve gameplay-bediening kan je beheren met de rechter analog stick en geeft je de mogelijkheid om vette tricks en ball-handling moves te maken. Of je nu met de ball richting de bucket dribbelt of je verdediger achteruit de bucket in duwt, met snellere en onverwachte directere ball handling moves kun je je tegenstanders breken en volledige controle over het spel houden.

De multiplayer mode in NBA Live 08 is dit jaar zeer goed. Zo kan je weer zoals vanouds met zijn vieren tegen, of met elkaar spelen. Online kan je ook met zijn vieren spelen maar natuurlijk ook gewoon één tegen één. Je kunt overigens ook online competities joinen en laten zien aan alle andere NBA’ers dat jij de beste van de wereld bent. Deze online toevoeging is iets wat de NBA serie zeker nodig heeft om te kunnen tippen aan de concurrentie.