Beleving

Het spel is op grafisch gebied erg indrukwekkend. De gigantisch grote omgeving ziet er behoorlijk gedetailleerd en ook geloofwaardig post apocalyptisch uit. De spelomgeving bevat de meest uiteenlopende gebieden: woestijnen, dichte groene bossen, afgebrande bossen, sneeuwtoppen, rivieren, ravijnen en meren. Alles wat je eigenlijk kunt bedenken qua natuur komt in het spel voor. Vaak zul je even stoppen om te genieten van de omgevingen, waarbij je tot wel 40km(!) ver kan kijken. Zie je heel erg in de verte een mooie heuvel dan rij je er toch even naar toe? Neem daarbij ook nog de indrukwekkende weerseffecten (onweer, regen, stormen in verschillende hevigheid) en de fantastische lichteffecten (er is een dag- en nachtcyclus) en je hebt een prachtige wereld die echt tot leven komt.

Sound

Over het geluid kan ik heel kort zijn: het is niet echt heel indrukwekkend. Het begint al bij de eentonige muziek in het spel, er zit nagenoeg geen variatie in de muziek, en de herhalende deuntjes gaan je vaak irriteren. Gelukkig kan de muziek ook uit.
De racegeluiden zijn wel aardig, het geluid van krakend grind, het glijden over zand, gras of asfalt zijn wel in orde. Het grootste punt waar ik over struikel is het motorgeluid. Vaker wel dan niet heb je het gevoel dat je niet vooruit komt, terwijl er toch 150 op je teller staat. Dit komt omdat de motor eigenlijk op bijna geen enkel moment hoge toeren maakt, maar bijna altijd klinkt alsof je in een te hoge versnelling rijdt en bijna stil staat. Dit is echt een gemiste kans, want geluid voegt zoveel toe aan je beleving.

Gemiste kansen

Een ander ding wat mij in negatieve zin opviel is het gebrek aan schade. Ohnee, wacht.. er is een schademeter aanwezig in het spel. Helaas is dit niets anders dan een ordinair metertje dat gevuld wordt iedere keer als je iets hards raakt. Er is nauwelijks visuele schade, en er is al helemaal geen schademodel aanwezig. Er kan eigenlijk gewoon helemaal niets stuk aan de auto’s. Dit is echt onvergeeflijk, want het voel zo ontzettend nep aan om vol tegen een boom te klappen, direct stil te staan en gereset te worden omdat je schademeter vol is.
Daarnaast miste ik een soort Nitrous, Boost, Turbo, of hoe je het wilt noemen: een manier om even iets sneller te kunnen gaan dan je concurrentie.
Een race is nu vaak al over als je één keer flink crashed, de tegenstanders maken niet veel fouten, en dan is het lastig om ze weer in te halen. Tel daarbij op dat alleen de 1e plaats telt, en je kan dus weer helemaal opnieuw beginnen met de race als je net 2e wordt.