Meteen vanaf het begin dat jij begint te spelen met je eerste personage zul je meteen al merken dat Final Fantasy XIII erg rechtlijnig is. Verwacht niet veel zijweggetjes of verschillende routes te kunnen lopen, want dat zal niet gebeuren en zeker niet in de eerste uren die je spendeert aan dit spel. Je mag eigenlijk zelfs van geluk spreken als je de eerste uren een zijweggetje vindt om net even een item te kunnen pakken. Het is jammer dat de wegen waar je op loopt niet iets opener zijn en wat meer opties bieden. Grotendeels loop je van A naar B met wat monsters op je pad en hier en daar een bal waar je items uit kunt halen. Later in het spel heb je hier wel wat meer mogelijkheden in, maar deze zijn alsnog niet optimaal benut. Ook steden zul je niet tegenkomen in het spel. Althans niet waar je items kan kopen etc. In plaats daarvan zijn er nu op vele plaatsen punten neergezet waar je je spel kunt opslaan en tegelijk ook items kunt kopen om je team te versterken.

Doordat het spel zo traag op gang komt kun je in het begin in de gevechten ook nog niet zoveel doen. Ook dit komt de gameplay niet echt ten goede, althans vooral in het begin niet. Want zowel in de gevechten als daarbuiten wordt het na een uurtje of tien spelen steeds uitgebreider en dan stoor je je steeds minder aan de rechtlijnigheid van het spel. Die rechtlijnigheid komt ook terug bij het uitbreiden van je personages. Dit kun je doen bij het zogenoemde Crystarium. Het Crystarium is de plaats waar jij je personages kan uitbreiden met bepaalde technieken, aanvallen of bijvoorbeeld gewoon meer kracht of magie. Helaas is het Crystarium dus ook erg rechtlijnig en moet je hier een bepaalde lijn volgen. Je hebt dus zelf niet de keuze om eerst het een en ander uit te breiden. Een gemiste kans van Square Enix om nog meer tactiek in het spel te stoppen. Want zeg nou zelf, zelf bepalen bij wie je wat het eerst opwaardeert is toch leuker dan een voorbedachte lijn te moeten volgen door simpelweg een knop ingedrukt te houden.