Het verhaal

Twee gescheiden werelden

Het verhaal van Final Fantasy XIII speelt zich af in de twee werelden Cocoon en Gran Pulse. Cocoon is een wereld dat boven Gran Pulse zweeft en wordt bevolkt door de ‘normale’ mensen. Gran Pulse is echter een soort onderwereld waar de bewoners van Cocoon het liefst niets mee te maken hebben. Dit komt doordat het vrij onbekend gebied is voor de mensen en omdat daar de Pulse fal’Cie leven. Deze Pulse fal’Cie zijn er op uit om de wereld van Cocoon te vernietigen en kunnen mensen in l’Cie veranderen. Hierbij krijgen de mensen een soort brandmerk op hun lichaam waarbij ze een soort doel moeten halen, een zogenoemde Focus. Als de Focus gehaald wordt, dan krijgen ze het eeuwige leven geschonken in de vorm van een kristal. Wordt de focus echter niet gehaald dan veranderen ze in een soort monster die Cie’th worden genoemd. Deze monsterlijke wezens zijn zowel niet dood als levend en zijn gedoemd voor altijd rond te dolen in de wereld van Gran Pulse. Echter wordt er nooit verteld wat precies de Focus is. Daar moeten ze dus eerst achter zien te komen. Omdat de inwoners van Cocoon niets te maken willen hebben met Gran Pulse en de fal’Cie worden ook l’Cie gezien als vijanden van de staat.

Als op een dag Serah door fal’Cie Anima wordt omgedoopt tot een l’Cie krijgt ook zij een Focus toegewezen. Nadat ze het haar vriend Snow heeft verteld en ook haar zus Lightning op de hoogte heeft gesteld, gaat ze op zoek naar het vervullen van haar Focus. Als na een gebeurtenis een groep mensen bij elkaar komen besluiten ze Serah te gaan zoeken en haar te helpen bij haar Focus. Echter hebben alle personages een eigen karakter en wil, waardoor ze het niet altijd met elkaar eens zijn. Als ze haar uiteindelijk vinden heeft ze net bij toeval haar Focus gehaald en veranderd ze in kristal en is het de taak aan de groep helden om haar te redden.

Die groep helden bestaat uit Lightning, de zus van Serah en tevens ex-militair van Cocoon. Snow, de vriend van Serah. Sazh, een getrainde piloot met een chocobo in zijn afro-kapsel. En de twee verbannen kinderen, of eigenlijk jong-volwassenen Vanille en Hope. Gaandeweg het verhaal zal het team vaak wijzigen in de vorm van scheidingen binnen de groep en ook het vinden van nieuwe teamgenoten.

Alle begin is moeilijk

Het eerste wat opvalt als je begint met Final Fantasy XIII is dat je midden in het verhaal begint en dat het daardoor moeilijk is om alles meteen te kunnen volgen. Hier is natuurlijk over nagedacht door Square Enix en ze willen het verhaal op die manier boeiend maken, echter is dit voor de speler ook lastig om het verhaal optimaal te kunnen volgen en hierdoor kan het zijn dat je vooral de eerste paar uur af en toe niet goed weet waar het over gaat. Echter is dit geen vervolg op een vorig Final Fantasy deel en staat dit deel geheel op eigen poten, afgezien van een paar standaard terugkerende Final Fantasy dingetjes. Het begin komt ook wat traag op gang, zo krijg je de eerste paar uur spelen vooral veel tutorials voor je schoot geworpen. Deze hoef je echter niet te gebruiken, maar voor nieuwe spelers van Final Fantasy XIII is dit zeker wel aanbevolen.