Grafisch & geluid

Wonderschoon

Veel meer woorden heb je eigenlijk niet nodig bij het beschrijven van de graphics van Final Fantasy XIII. Ik durf zelfs te beweren dat dit tot nu toe de mooiste game is op de Xbox360 en misschien ook wel op de Playstation 3. Square Enix heeft een knap staaltje werk afgeleverd als het gaat om de graphics en alleen hierdoor is het al fantastisch om in de wereld van Final Fantasy XIII te kruipen. De personages, de werelden en de monsters zijn zo mooi vormgegeven dat je bij tijd en wijlen gewoon af en toe stil blijft staan en geniet van het uitzicht om je heen. Het is net of ieder haartje op het hoofd van een personage apart van elk ander haartje beweegt en daardoor krijg je als speler het gevoel dat het echte mensen zijn en dat maakt dat je toch sneller een band krijgt met de personages.

Dat klinkt goed in de oren

Als we het hebben over geluid moet je dat bij Final Fantasy eigenlijk onderverdelen in twee onderdelen, muziek en voice-acting. Het zijn twee verschillende dingen, maar beide zijn ook zeer bepalend voor de sfeer die een spel met zich meebrengt. Laat ik beginnen met de muziek die in Final Fantasy XIII gebruikt wordt en dan wil ik daarbij ook gelijk mijn welgemeende respect voor Masashi Hamauzu die zulke mooie en bijpassende muziek aan de game heeft weten toe te voegen. De bijdrage die de muziek aan de game levert sleurt je des te meer het verhaal in. Het wordt op geen moment eentonig en ook al is het ene muziekje of melodietje net wat leuker dan de ander, het past allemaal bij de sfeer die Final Fantasy XIII uitdraagt.

Daarnaast is ook de voice acting erg goed gelukt. De stemmen passen gewoonweg allemaal bij de personages en dat maakt de spelervaring toch een stuk aangenamer dan wanneer je je kapot irriteert aan de stemmen van bepaalde personages. Ook hier heeft Square Enix dus goed werk gelevert en dit geeft eigenlijk aan dat er vooral gelet is op details.

Nog een keer, nog een keer

Met deze teletubbie quote wil ik even de aandacht vestigen op de vraag of Final Fantasy XIII leuk is om meerdere malen opnieuw te beleven. Er zijn namelijk veel leuke en een aantal minder leuke aspecten aan de game waardoor het nog maar de vraag is of een tweede keer wel interessant is. Ik denk het eigenlijk niet, als je eenmaal het verhaal helemaal kent dan denk ik niet dat het leuk is om datzelfde verhaal nog eens te beleven en dat is vooral te danken aan het gebrek aan diepgang in de verschillende werelden die je beloopt. Ik denk dat vele er tegenop zullen zien om weer dezelfde routes te moeten lopen in de wetenschap dat je niet de keuze hebt om deze keer een volledig andere route te volgen om via een andere weg toch het verhaal te spelen. Hoewel het voor de echte Final Fantasy fans misschien niet helemaal op gaat denk ik dat de meerderheid dit vooral slechts één keer zal spelen.