Battle systeem & AI

Nieuw turn-based systeem

Final Fantasy XIII maakt gebruik van een uniek turn-based systeem in de gevechten waardoor het nu niet zo is dat eerst de een iets mag doen om daarna de aanval van de ander te incasseren, maar er nu een balkje is dat volloopt en wanneer die vol is kun jij je aanvallen doen. In de tussentijd kun jij je aanvallen plannen, in een bepaalde volgorde zetten of items gebruiken. Ook is het mogelijk om eerder een aanval te doen als het balkje bijvoorbeeld slechts halfvol is. Alleen doe je dan ook maar de helft van de aanvallen die je kan doen bij een volle balk. Stel dat je bijvoorbeeld bij een volle balk vier aanvallen in een beurt kan doen, kun je er bij een half volle balk slechts twee uitvoeren. Hierdoor komt er al best wat tactiek bij het vechten kijken, want het kan handig zijn om nog net even één of twee aanvallen te doen zodat je bijvoorbeeld snel weer een item kan gebruiken. Echter, zoals eerder gezegd, heb je in het begin niet alles tot je beschikking in de gevechten, waardoor de gevechten vooral in het begin een beetje eentonig en saai zijn. Maar zodra je Paradigms kunt gebruiken (een soort strategieën) en je toegang hebt tot het Crystarium (zoals gezegd de plaats voor het upgraden van je personage) ben je alweer vergeten dat het spel in het begin zo eentonig was.

Zo kun je bij de Paradigms zelf je strategie bepalen en je personages in je team een bepaalde rol toebedelen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om volledig op de aanval te gaan of een karakter alleen maar te laten genezen of te laten verdedigen. Ook tijdens de gevechten kun je makkelijk en snel wisselen van strategie en zo kun je in het eerste deel van het gevecht verdedigen waarna je in het tweede deel van het gevecht volop in de aanval gaat.

Maar zelfs met Paradigms en het Crystarium ben je er nog niet, want als je lang genoeg gespeeld hebt kun je ook gebruikmaken van de Eidolons, wezens met speciale krachten die jou helpen tijdens de gevechten. Je kunt Eidolons oproepen tijdens een gevecht om je te helpen bij het verslaan van de vijand en zo het gevecht wat makkelijker te maken. De Eidolons kunnen ook nog eens transformeren waardoor ze nog krachtigere aanvallen hebben.

Kunstmatige intelligentie is intelligent

Ook je medespelers zijn in het spel zeker niet alleen ter opvulling van je scherm maar spelen ook echt goed mee in de gevechten. Ze zullen ook proberen de meest krachtige aanvallen tegen de vijanden uit te voeren en de zwakke punten te vinden. Dit maakt de gevechten erg leuk en geeft ook weer net dat beetje extra aan de tactiek die bij de gevechten komt kijken, want doordat ze goed functioneren en niet als een stel dummy’s alleen de meest voor de hand liggende aanvallen uitvoeren kun je er ook voor kiezen om zelf de verdedigende speler te zijn. Met de kunstmatige intelligentie zit het dus wel snor in Final Fantasy XIII.