‘Lore’ en ‘loot’

Diablo is van origine niet een spel wat het moet hebben van zijn verhaal. Op dit vlak heeft de franchise zich echter wel flink ontwikkelt en zijn er naast de games een aantal boeken en comics verschenen die de ‘lore’ flink uitdiepen. Voor de derde maal worden de inwoners van Sancuary bedreigd door demonen uit de hel. Ditmaal zijn het de Lesser Evils Belial en Azmodan die zich opmaken om de wereld over te nemen.

Deel drie gaat qua verhaal wel wat dieper dan zijn voorgangers en wordt je meer meegenomen van quest naar quest waar interactie tussen personages vaker aanwezig is. Ook zijn er opnieuw een aantal prachtige cut-scenes aanwezig tussen acts, die wat dieper ingaan op de ontwikkelingen van het verhaal. Achtergrondverhalen kom je te weten door de hele wereld af te struinen naar boeken, journals en brieven, bijgedragen door dode avonturiers. Dit is echter iets éénmaligs en zal je je snel richten op hetgeen Diablo zo verslavend maakt; ‘looten’ en ‘levelen’.

Al snel ben je druk bezig met afwegingen maken en aan het peinzen met welke items je je karakter moet uitrusten, om de meest ideale combinatie te krijgen die de beste statistieken oplevert. Items worden random gedropt, waardoor je als speler meer dan eens gebieden kan bezoeken waar vijanden zich verschuilen. Ook omgevingen zoals caves en kerkers, maar ook tegenstanders worden willekeurig gegenereerd. Dit zorgt ervoor dat je tactieken van het ene op het andere moment aan zult moeten passen en de op het oog lijkende gameplay uiterst gevarieerd blijft.

Als je niet tevreden bent met de items die je onderweg opraapt, is er nog altijd een merchant in de stad te vinden, zoals we dat gewend zijn. Nieuw is echter de blacksmith. Door items op te offeren krijg je materiaal waarmee de blacksmith nieuwe items kan maken tegen een vergoeding. Hierbij moet je wel wat geluk hebben dat items de bonussen meekrijgen waar jouw class wat aan heeft. Wil je dit niet riskeren is er ook nog de nieuwe Auction House. Hier kan je spullen aanbieden en kopen van andere spelers. Met een beetje zoeken vind je hier prima items voor een leuke prijs.

Als beginnende speler zal je druk bezig zijn met je een ongeluk klikken om je door de wereld te begeven en vijanden aan te vallen. Het maakt het je echter een stuk comfortabeler door de muisknop ingedrukt te houden, maar goed, het hoort ook wel een beetje bij het hack and slash-genre. Nog een tip voor nieuwkomers; bij het aanvallen is het aan te raden om de shift-knop in te houden. Hierdoor voorkom je dat je bij ranged-aanvallen op de vijand afloopt als je mis klikt. Zo zijn er nog een aantal handige snelkoppelingen, zoals de alt-toets, waarmee namen van gedropte items getoond worden en in één opslag zichtbaar wordt welke items het waard zijn op te rapen.