Co-op multiplayer

In Diablo II was het al dankzij Blizzard’s Battle.net mogelijk om met meerdere spelers op pad te gaan, ondanks dat het maximaal aantal spelers dat tegelijk samenspeelt in één game is teruggeschroefd naar vier, is dit aspect van de game er een stuk op vooruitgegaan. Spelers kunnen ten alle tijden een public game of een vriend joinen, uiteraard kun je dit ook uitschakelen indien je dit niet wilt. Leuke bijkomstigheid zijn achievements, die je van elkaar kan bekijken, net als andermans character en uiteraard de chat-mogelijkheid.

Samenspel maakt het in ieder geval nog leuker om de wereld te ontdekken en samen ten strijde te trekken. Zo kun je profiteren van elkaars skills en een helpende hand bieden waar nodig. Nieuw in Diablo III zijn bijvoorbeeld health orbs, die direct de levensbalk aanvult zodra jij of een van je medespelers deze in jouw buurt oppakt.

Items worden voor elke speler apart gedropt, zodat niet voor je neus opeens alles weg wordt gehaald. Vind je iets voor een class van de andere speler, dan kan je deze uiteraard makkelijk ruilen.

Heb je liever niet dat iemand anders jouw wereld betreedt en er op eigen houtje vandoor gaat, kan je nog altijd een Follower met je mee laten reizen. In totaal zijn er drie verschillende Followers uit drie verschillende classes, die je gaandeweg van de campagne ontmoet. Zodra je beslist om toch een vriend te laten joinen zal de Follower terug naar het kamp gaan. De hulp van een Follower is sowieso beduidend minder dan een menselijke speler, zij beschikken over een veel minder arsenaal aan skills en ook de uitrusting is een stuk beperkter.

Vooral op hogere moeilijkheidsgraad is het af en toe beter om een maatje bij je te hebben. Het zijn niet altijd de bossfights die de grootste uitdaging zijn, maar de random gegenereerde tegenstanders vormen soms nog een grotere bedreiging voor je leven. Als deze dan ook nog eens resistent zijn voor jouw gespecialiseerde aanvallen kan er enige frustratie optreden.

De bedoeling was oorspronkelijk dat er ook een Player-versus-Player-modus inbegrepen zou worden. Hier was Blizzard echter niet geheel tevreden over, maar beloofd dit later in het jaar alsnog aan de game toe te voegen.