, , , ,

Uiterlijk & Bouwkwaliteit

Uiterlijk

De Samsung Series 9 oogt erg stijlvol, dankzij de Mineral Ash Black-behuizing. De behuizing is gezandstraald en dat zorgt er voor dat er duidelijk minder vingervlekken op het oppervlak komen te staan, wat we natuurlijk kunnen waarderen.

Voor het eerste model van de Series 9-ultrabooks gebruikte Samsung duralim, een materiaal dat ook in het chassis van vliegtuigen wordt toegepast. Voor deze tweede serie gebruikt Samsung echter gewoon aluminium, wat de kosten ongetwijfeld zal drukken. De behuizing voelt desondanks even stevig, terwijl het systeem zelfs nog dunner is dan de eerste generatie ultrabook.

Aan de bovenkant van de Series 9 is goed te zien hoe plat de ultrabook is. Enkel aan de zijkanten van het deksel is een kleine afloop waar te nemen. Op het deksel is alleen het Samsung-logo te vinden. Aan de onderkant zijn op twee plaatsen inkepingen te zien waaronder zich ventilatoren bevinden voor de koeling van de interne componenten van het systeem. Er zijn vier rubberen pootjes en aan de rechterzijde heeft Samsung een 4-in-1-kaartlezer geplaatst, achter een flexibel klepje, wat de fabrikant erg handig heeft gedaan. Als je de poort wil gebruiken zal het ongetwijfeld even zoeken zijn, maar het is natuurlijk altijd fijn dat de mogelijkheid er in ieder geval is.

De zilverkleurige zijkanten en details maken het uiterlijk van de Series 9 af. Aan de voorkant van de ultrabook is er geen ruimte om poorten te plaatsen en ook aan de zijkanten is er enkel richting de achterkant van het systeem een klein beetje ruimte voor connectoren. Aan de linkerzijde plaatste Samsung een verkleinde poort voor een LAN-verbinding welke gebruikt kan worden middels een meegeleverde adapter en ook een micro-HDMI-poort is aanwezig. Een USB 3.0-poort is aan deze zijde tevens aanwezig en ook de acculader wordt aan deze kant aangesloten.

Aan de rechter zijkant vinden we een klein gaatje waarachter zich een microfoon bevindt, maar ook nogmaals een verkleinde poort, waar in dit geval een adapter voor een VGA-verbinding kan worden aangesloten. Deze adapter vinden wij helaas niet terug in de verpakking van de laptop. Dat vind ik persoonlijk zonde, aangezien de beamers die je bijvoorbeeld terugvindt in presentatieruimtes toch altijd wel zijn uitgerust van VGA, aansluitingen zoals HDMI zijn toch wat zeldzamer. Naast deze poort zit een audio in- en output en een USB 2.0-poort.

Bouwkwaliteit

De Series 9-ultrabook voelt zeer degelijk aan. Alle randjes zijn netjes afgewerkt, er zijn nergens oneffenheden te vinden. Wel moet gezegd worden dat tijdens het nemen van de productfoto’s de huls van het scharnier los klikte, zonder dat we hier echt rare dingen mee hebben uitgevreten. Deze huls is van plastic en vormt dus wel een onderdeel dat waarschijnlijk onderhevig zal zijn aan slijtage.