, ,

Hardware en bouwkwaliteit

Hardware

De Sony Xperia J is voorzien van een single-core Cortex A5-processor met een kloksnelheid van 1 GHz. Sony heeft gebruik gemaakt van de Qualcomm MSM7227A Snapdragon-chipset. Voor de grafische taken heeft de Xperia J een Adreno 200-GPU en het werkgeheugen heeft een capaciteit van 512MB.

Het scherm van de Xperia J heeft een afmeting van 4 inch en een resolutie van 480 bij 854 pixels. Het schermtype is TFT en dit paneel is beschermd met een laag Corning Gorilla Glass. Opvallend genoeg kan dit scherm slechts twee vingers tegelijk waarnemen, wat in sommige games misschien problemen kan opleveren omdat er ook spellen zijn ontworpen voor invoer met meer dan twee vingers.

Voor het opslaan van apps en media heeft de Xperia J 4GB aan opslagruimte aan boord, dit is uit te breiden met behulp van een micro SD-kaartje van maximaal 32GB.

De camera aan de achterkant heeft een maximale resolutie van 5 megapixel. Het opnameformaat bij video’s is helaas slechts een VGA-resolutie (640 bij 480 pixels), eigenlijk hadden we met een lens die foto’s kan schieten in 5 megapixel toch wel verwacht dat deze op zou kunnen nemen in 720p-formaat. Daarnaast is Sony ook een gerenommeerde camerafabrikant die nog wel eens wat speciaals wil doen met de camera’s in de smartphones. Sony deed dat in dit geval dus ook, maar niet op positieve wijze.

Bouwkwaliteit

Het gebruik van Corning Gorilla Glass zorgt er voor dat het scherm van de Xperia J redelijk veilig zit wanneer het gaat om krassen en grote krachten. Het Arc-ontwerp was in het geval van de Xperia T een zorgenkindje omdat het centrum van de telefoon niet stevig genoeg bleek wanneer er op de uiteinden kracht werd gezet. Bij de Xperia J is dit in veel mindere mate het geval.

Het gebruikte materiaal van de Xperia J voelt prettig aan, zeker niet goedkoop. Wel moet gezegd worden dat vingerafdrukken eenvoudig op het scherm blijven staan. De Xperia J is verder netjes afgewerkt op alle kritieke punten, zoals bijvoorbeeld naden waar verschillende materialen samenkomen.