Techzine kreeg een tijdje terug het spel Guild Wars: Factions om te reviewen. Aangezien ik het originele Guild Wars: Prophecies heb gespeeld leek het me erg leuk om dit deel te reviewen. Een aantal dagen later lag dit op de deurmat (nou ja, in de doos dan..):

Factions
Guild Wars: Factions (GW:F) is het nieuwste deel van Guild Wars. Sommigen noemen het een uitbreiding, maar dit is zeker niet waar. Het is een op zichzelf staande game die wel wat kleiner is dan Prophecies, maar zeker een nieuw deel is. Factions is dus Guild Wars 2, je hebt dan ook Prophecies niet nodig om Factions te spelen. Het grootste pluspunt van Guild Wars is dat je, in tegenstelling tot World Of Warcraft en andere MMORPG’s geen maandelijkse kosten hebt. Als je het spel hebt gekocht dan kan je onbeperkt online spelen, zonder betalingen.
Guild Wars is geen MMORPG als World of Warcraft. ArenaNet, de makers van Guild Wars, beschrijven GW (Guild Wars) als een CORPG (Competitive Online Role Playing Game). Dit is ook de beste beschrijving want behalve dat je in steden met heel veel spelers zit, ben je in de combat areas met hooguit 8 man aan het knokken. Deze party van 8 man bestaat uit jezelf en nog 7 anderen, dit zijn of Henchman (later meer) of andere spelers, of een mix van beide.
In GW:F begin je op het Sjing Jea Island, een eiland met een Oosterse setting. Hier krijg je eerst een korte uitleg over het begin van het spel, zoals hoe je je skills moet gebruiken, wat bepaalde NPC’s kunnen en hoe je je attributes moet verdelen. Daarna mag je er doen wat je wilt: bezig gaan met side-quests of met het verhaal verder gaan. Er zijn een flink aantal quests over het hele eiland verdeeld, en er zijn in totaal 1 stad, 3 dorpen, en 2 missies op dit eiland. Je moet dit eiland zien als training voordat je aan het echte werk kan beginnen. Over het verhaal ga ik niets zeggen, dat zou de pret bederven. Laat ik het er op houden dat je flink wat moet knokken.
In Factions zijn er 2 nieuwe klassen bijgekomen, namelijk de Assassin en de Ritualist. De Assassin maakt gebruik van snelle aanvallen en dodelijke steken met haar messen of dolken. Voor maximale schade is er een combo van 3 skills die je achter elkaar kan uitvoeren. De Ritualist is een duister typetje dat hulpjes kan summonen en met duistere magie kan aanvallen. Deze klasse lijkt sterk op de Necromancer, maar is totaal anders.
De 6 bestaande klassen (later meer) hebben er in Factions een aantal nieuwe skills bij gekregen, zodat ook die klassen leuk blijven.