Nieuw in Factions
Hieronder een kort overzichtje van wat er precies nieuw is in GW:F.– Geheel nieuw continent ten zuiden van Tyria (je kan per boot tussen het originele Guild Wars continent en Cantha heen en weer reizen)
– 300 Nieuwe Skills, 90 nieuwe Elite Skills voor de 2 nieuwe klassen de reeds bestaande klassen
– Meer dan 50 nieuwe locaties, met missies, combat areas
– Meer dan 100 nieuwe tegenstanders
– Nieuwe Guild Halls
– Nieuwe gezichten, haarstijlen en armorsets
– Nieuwe huisdieren
– Honderden nieuwe wapens en items
– Je hebt 2 partijen in Cantha die met elkaar in oorlog zijn, de Luxons en de Kurzicks. Later hier meer over.


Een Assassin heeft de volgende disciplines tot zijn of haar beschikking:
Critical Strikes (Primary): Deze discipline is erg belangrijk, hoe hoger het level, hoe meer kans je hebt op dubbele schade. Ook vereisen sommige anders skills een hoog level van dit discipline.
Dagger Mastery: Door zich te specialiseren in messen en dolken kan de Assassin de schade van zijn aanvallen die gebruik maken van deze discipline verhogen. Elk level in deze discipline verhoogt de kans op dubbele schade, en de kans om een vijand 2x te raken.
Deadly Arts: Door deze skills te gebruiken kan je je zelf bepaalde bonussen geven, of de vijand negatieve effecten toekennen. Een soort toverspreuken voor de aanval.
Shadow Arts: Deze skills richten zich op verdediging en stealth. Door deze spreuken kan je meer schade weerstaan, of snel wegteleporteren van de frontlinie.


De Ritualist maakt gebruikt van de volgende disciplines:
Spawning Power (Primary): Deze discipline verhoogt de health van al jouw minions met 4% per level. Dus level 10 Spawning Power verhoogt de health met 40%.
Channeling Magic: Skills die gebruik maken van energy en lightning worden effectiever door deze discipline.
Communing: De effectiviteit van je Spirits wordt verhoogd door deze discipline, zodat ze meer damage doen en/of langer duren.
Restoration Magic: Dit zijn de verdedigingsspreuken. Ze kunnen je healen, beschermen, maar ze kunnen er ook voor zorgen dat je tegenstanders health verliezen, en jij dat er bij krijgt.