, ,

De verschillende modes

Auto mode:

Zodra je de camera aanzet staat hij in deze mode. Het is de meest basic mode, maar ook weer niet. Alles wordt automatisch geregeld, maar als je dingen zoals witbalans of ISO-waarde wil aanpassen, dan kan dat zonder problemen, en zorgt er voor dat je niet alles uit je hoofd hoeft te leren qua instellingen. In tegenstelling tot de andere modi is het dus mogelijk om alle opties te veranderen in de auto mode.

Burst mode:

Met deze instelling kan je kiezen om elke seconde één of drie foto’s te maken. Handig als je een snel object wilt vastleggen. Nadeel is wel dat het best lang duurt (vijf seconden ongeveer) voordat de foto’s opgeslagen zijn (bij drie foto’s per seconde). Zoals al eerder genoemd is er ook een speciale flitsermodus die je drie foto’s achter elkaar laat maken met verschillende belichtingsinstellingen.

Scene modes:

Zoals op elke compactcamera zitten er een aantal voorgeprogrammeerde, specifieke instellingen in de camera geprogrammeerd. Meestal zijn het er maar een paar, zoals Macro, Portret, Landscape of Night. De EX-Z700 heeft er echter vele malen meer, wel 34 verschillende modes. Een paar van deze modes zijn: Autumn Leaves, Soft Flowing Water, Splashing Water, Food, Text, Fireworks en Old Photo. Er zit zelfs een heuse ‘For eBay’ mode op het toestel voor de actieve veilers. Bij het kiezen van een mode kan je met de zoomring meer info krijgen, zo zal je bij de ‘For eBay’ mode dit te zien krijgen: "Takes photos optimized for selling items on eBay". Best handig dus als je niet precies weet wat een bepaalde mode doet. Er zijn dus zat verschillende modes voor de beginnende en gevorderde gebruikers, elke mode heeft zijn eigen instellingen en voor-/nadelen. In de praktijk zal je echter niet meer dan vijf verschillende modes gebruiken, tenzij je heel specifiek te werk wilt gaan, wat je een lamme duim van het navigeren door de menu’s oplevert. Ook is er de mogelijkheid zelf een mode aan te maken met je favoriete instellingen. Helaas is het niet mogelijk handmatig bepaalde instellingen te veranderen zoals sluitertijd of belichting.

Movie mode:

In de movie mode kan je filmpjes maken met verschillende resoluties: 640×480 met 30fps (frames (beelden) per seconde), 512×384 met 30fps en 320×240 met 15 fps. Op de hoogste kwaliteit is het wel slim om een grote geheugenkaart te gebruiken, en ook belangrijk volgens casio: een snelle geheugenkaart om het verlies van fps te voorkomen. Eigenlijk is alleen de hoogste instelling de moeite waard. Lager wordt het al een stuk lelijker, en op de laagste mode is het beeld niet vloeiend door de halvering van de fps. In de moviemode kan je niet inzoomen, tenminste niet optisch. Je kan wel digitale zoom gebruiken, maar die kan je beter ontwijken omdat de kwaliteit hierdoor drastisch daalt. Het is mogelijk om de filmpjes op de camera zelf af te spelen, waarbij je de mogelijkheid hebt om door te spoelen of terug te spoelen, maar ook om het filmpje frame voor frame te bekijken. Het geluid wat opgenomen wordt is matig, het bereik is niet erg groot (ik schat drie tot vier meter) en het klinkt een beetje dof, alsof de hoge tonen niet opgenomen worden. Een interessante functie is wel de printingmode, waarbij je een enkele frame van een filmpje een mooie rand kan geven, en kan printen. Mijn voorkeur blijft toch het printen van foto’s, omdat de kwaliteit gewoon veel beter is.

Playback mode:

Via de playback mode kan je de gemaakte foto’s en filmpjes terugzien. Je kan via de bedieningsknoppen door de foto’s/filmpjes navigeren, en ze stuk voor stuk bekijken, eventueel met de camera-instellingen van die foto. Ook is het mogelijk om de gemaakte foto’s via de playbackmode te verwijderen.
Bij het bekijken van foto’s is het mogelijk in te zoomen (maximaal 8x), foto’s te draaien en bijsnijden.
Leuke toevoeging is ook de Slideshowmode, deze maakt het mogelijk om alle gemaakte foto’s als diavoorstelling voorbij te laten komen. Hierbij kan je de snelheid instellen en welke foto’s getoond moeten worden. Ook is het mogelijk om een aantal verschillende overgangen tussen de foto’s in te stellen.

Manual mode:

Mocht je zelf al je instellingen willen doen, dan kan je de manualmode gebruiken. Hier zijn alle instellingen (behalve sluitertijd en belichting) apart in te stellen. Ook kan je zelf scherpstellen via de SET knop. Een handige functie die ik niet ken van compactcamera’s.