, ,

De belangrijkste onderdelen (II)

Flitser:

De langwerpige flitser aan de voorkant heeft een aantal verschillende opties: On, Off, Auto, Red Eye en Soft Flash. Vooral de laatste is interessant in portretten, omdat het een minder felle flits produceert, wat glimmende gezichten of objecten voorkomt. Het is ook mogelijk om zelf via de Flash Intensity de intensiteit van de flits aan te passen. Er is ook een aparte Continous Flash modus die drie foto’s achter elkaar maakt, met elke keer een andere flitsafstelling. Dit zorgt voor een verloop in felheid, de eerste foto is het felste belicht, en de laatste het minste. Handig als je geen zin hebt om je flitser af te stellen. De flitser voldoet prima aan de eisen van de gemiddelde consument.

De camera zelf:

Met afmetingen van 88.5 x 57 x 20.5 (breedte x hoogte x diepte in millimeters) en zonder uitsteeksels 18,6 mm op het dunste deel, is het duidelijk dat het een kleine camera is. Zonder batterij weegt de camera ongeveer 112 gram, inclusief geheugenkaart en batterij ongeveer 150 gram. Het apparaat is door deze specificaties prima mee te nemen in de broekzak of binnenzak. Echter is het grootste nadeel dat je, om de batterij op te laden of foto’s te uploaden, het hele dockingstation mee moet nemen, inclusief kabels. Niet erg handig dus voor op reis of onderweg. Je kan natuurlijk wel via een cardreader de geheugenkaart legen op je PC. Maar opladen gaat niet zonder dockingstation.

De camera vind ik persoonlijk niet erg lekker in de hand liggen, ik heb grote handen en dan is het vaak lastig om een camera lekker vast te houden. Dit komt mede omdat je aan de linkerkant amper ruimte hebt om je hand te plaatsen in verband met de lens en het LCD-scherm achterop. Hierdoor zul je al gauw met een paar vingers de camera vast gaan houden, wat op een gegeven moment kan gaan zorgen voor kramp in je vingers. Het oppervlak van de camera is gemaakt van gepolijst aluminium, wat de camera erg glad maakt, te glad eigenlijk. Hij glipt niet meteen uit je handen, maar als je de camera wat losser wilt vasthouden voel je hem soms wegglijden. Ook de knopjes vind ik niet lekker indrukken, ze zijn erg klein, steken nauwelijks uit boven het frame en zitten te dicht op elkaar.