Het spel begint

Het Begin

Voordat je begint moet je nog wel even het niveau instellen (easy, normal of hard). Omdat ik geen die-hard gamer ben, kies ik gewoon normal. Het spel begint en je wordt voor je gevoel zonder pardon midden in het spel gegooid. Tijdens de eerste minuten in het spel verschijnen er wel tips die laten zien hoe je je zwaard moet trekken of hoe je op je paard moet springen. Wanneer je deze tips bekijkt heb je wel het gevoel dat het spel het een en ander vergeet. Wanneer je je zwaard hebt gevonden, moet je een soort van vogelverschrikkers (dummies) kapot hakken, maar hoe dit moet, moet je helemaal zelf zien uit te vogelen.

Na het ‘afslachten’ van de vogelverschrikkers gaan we naar de tweede uitdaging, we gaan leren paardrijden. Nadat je op de actieknop hebt gedrukt zal je soepeltjes op het paard klimmen. Je loopt een rondje en merkt dat het vrij soepel gaat. Nu moet je op het paard nog een dummy kapot maken met je zwaard. Je rent op de dummy af, (je hebt van tevoren je zwaard al getrokken) je drukt op je aanvalsknop en je slaat mis. Het is niet fijn aanvallen als je op je paard zit. Je bent eerst een half uur aan het klungelen voordat je dummy kapot is. Je zal er waarschijnlijk al snel achter komen dat aanvallen zonder paard een stuk makkelijker gaat dan aanvallen met paard.

De grote boze wereld

Nu je de basisuitdagingen hebt volbracht, mag je met je paard de wijde wereld in. Je zal al snel diverse wolven en middeleeuwse mannen tegen komen, deze krijgers hebben een knots, zwaard of pijl en boog. Het is nog best lastig om vanaf je paard aan te vallen, dus kan je ervoor kiezen om je paard in een rustig hoekje te zetten en op je vijanden af te lopen. Een rode balk geeft je gezondheid weer en de blauwe je uithoudingsvermogen. Wanneer deze leeg zijn kun je geen klappen meer uitdelen maar nog wel ontvangen. Je zal een stukje moeten gaan lopen om deze weer vol te krijgen. Bij de kleine gevechten is dat nog niet zo vervelend maar bij de grotere gevechten zal het irritant worden.

Je moet ook opdrachten uitvoeren voor verschillende mensen. Zo moet je bijvoorbeeld een aantal koeien terug brengen bij een boer. Je kan jezelf ook verkleden als struikrover, waardoor je niet meer aangevallen wordt en kunt praten met je vijanden. Via deze weg kan je zorgen dat omliggende dorpen niet meer worden aangevallen. Het is dus niet alleen een simpele hack & slash game. De missies kunnen op verschillende manieren worden uitgevoerd en het spel kent zo ook vier verschillende einden.

Levels

Zoals een hoop games, heeft dit spel ook verschillende vaardigheidslevels. Alleen het levelsysteem stelt niet veel voor. Wanneer je ervaring hebt opgedaan kun je een aantal punten verhogen. Zo krijg je als speler de mogelijkheid om een punt te verdelen tussen Light Weapon, Medium Weapon en Heavy Weapons en twee punten tussen Ranged Weapon, Health, Diplomacy, Stamina en Medicine. Uitgebreider is het systeem niet. Wanneer er zo’n systeem is, moet het naar mijn mening ook fatsoenlijk werken, want dit is maar half werk.