4min

Tags in dit artikel

, ,

Gameplay

Zee als speelveld


Naast het feit dat het water er ongelofelijk mooi uitziet, kun je nu in tegenstelling tot voorgaande Red Alert games ook in zee bouwen.
Een groot aantal gebouwen kunnen in zee geplaatst worden, wat een enorm strategisch verschil kan maken. Zo kun je er voor kiezen om bijna je hele basis in zee te plaatsen, zodat de vijand er alleen met schepen of vliegtuigen bij kan.

Niet alle gebouwen kunnen in zee geplaatst worden, zo zal je de barakken en warfactories van de Allies en Soviets wel op land moeten plaatsen. Powerplants en vliegvelden kunnen midden op zee gebouwd worden. Uitzondering is The Empire of the Rising Sun, die al hun gebouwen op het water kunnen zetten.
Naast het bouwen, wordt er natuurlijk ook gevochten op het water. Er zijn veel eenheden die zich thuis voelen in het water, er zijn zelfs eenheden die op het land én in het water kunnen voortbewegen. Dit maakt het bouwen en spelen op water een serieuze overweging voor bepaalde spelers.


Stijlen van de drie facties.




Bouwstijl


De Soviets bouwen op een manier die we vaak in andere spellen tegenkomen. Je plaatst het gebouw, en deze wordt langzaam maar zeker opgebouwd. Is je geld op? Dan stopt het bouwen ook. Nadeel hiervan is dat het gebouw tijdens het bouwen gesloopt kan worden.

Bouwstijl


De Allies bouwen op de klassieke Red Alert manier. Je kunt het gebouw pas plaatsen als het helemaal voltooid is, dus je zult even wachten. Voordeel is wel dat je gebouw tot die tijd ook niet gesloopt kan worden terwijl het in aanbouw is.

Bouwstijl


Door het bouwen van Nanocores, kleine uitklapbare voertuigen kun je bouwen. Het trainen van de specifieke Nanocore voor het gekozen gebouw gaat snel, waarna je de Nanocore kan verplaatsen naar de locatie waar je het gebouw wilt hebben. Deze manier van bouwen stelt je in staat razendsnel uit te breiden door een hele groep Nanocores te maken, en deze er op uit te sturen.

Eenheden


De Soviets richten zich vooral op zwaar materieel. Apocalypse Tanks, Dreadnoughts en Kirovs zijn niet makkelijk te stoppen. Over het algemeen een redelijk allround leger met sterke eenheden op de grond, in de lucht en op (en onder) het water.

Eenheden


De Allies richten zich vooral op een sterke luchtmacht. Vindicators en Century Bombers maken korte metten met alle gebouwen, terwijl de Apollo Fighter je beschermt tegen luchtaanvallen. Overige indrukwekkende eenheden zijn de Mirage Tanks, Aircraft Carrier en natuurlijk Tanya.

Eenheden


The Empire heeft erg diverse eenheden, waarvan er een aantal kunnen transformeren in een luchteenheid. Zo heb je op het ene moment een klein onderwatervoertuig wat op luchtdoelen kan schieten, zo is het een seconde later een vliegtuig dat op landeenheden kan schieten. Vooral de King Oni’s, Rocket Angels en Shogun Battleships zijn erg gaaf.

Abilities


Bijna elke unit heeft een special ability. Dit verschilt van het uitvoeren van een speciale manoeuvre, tot het wisselen van wapen en zelfs transformeren in een andere eenheid. Zo is er een eenheid die met een druk op de knop kan wisselen naar een wapen wat het doelwit uitschakelt, zodat andere eenheden het kunnen vernietigen. Tanya heeft de mogelijkheid tien seconden terug in de tijd te gaan, zodat een eventuele bijna-dood ongedaan gemaakt kan worden. Het meest interessant is The Empire, een groot aantal van hun eenheden kan namelijk transformeren. Zo heb je op het ene moment een anti-lucht robot en heb je even even later een anti-grond helikopter. Dit kan tactisch voordeel opleveren door al vliegend snel bepaald terrein te overbruggen, om daarna te transformeren voor de aanval.


Top-Secret Protocols


Iets wat we al kenden van C&C Generals waren de General Powers. Dit zijn bepaalde krachten die je leger sterker maken of je toegang geven tot bepaalde eenheden. In C&C3 zagen we zoiets ook terug in de vorm van speciale powers, deze kreeg je bij het bouwen van bepaalde gebouwen.

In Red Alert 3 kun je kiezen uit een drietal kolommen met Protocols. Je verdient punten door de vijand te slopen en met die punten kun je zaken kopen. Om onderaan een kolom te komen (en dus het sterkste Protocol kan kiezen) zul je vijf punten moeten spenderen. Je kunt het echter ook verdelen over de andere kolommen, zo krijg je meer diverse Protocols, maar duurt het langer tot je de krachtigste krijgt.

De Protocols verschillen tot het verbeteren van de aanval van jouw eenheden, tot het inroepen van bommenwerpers op een bepaalde locatie. Deze powers komen af en toe heel erg goed van pas, en kunnen het tij doen keren.

Table of contents