3min

Tags in dit artikel

, ,

Graphics & Sound

Stijl


Red Alert 2 had een realistische weergave van eenheden, met soort cartoony sausje er overheen. Dit paste perfect bij het spel en zag er goed uit. Red Alert 3 gaat hier verder mee. Het lijkt in eerste instantie alsof alle units getekend zijn. Er hangt een soort cell-shaded look over het spel heen en het ziet er goed uit. Kijk je langer, dan zie je steeds meer detail. Realistische, grauw ogende units hebben we al in die andere Command & Conquer reeks, en de Red Alert games zijn juist een knipoog naar haar zustergames. Het past allemaal goed in de setting van het spel, en de keuze van EA LA is wat mij betreft de juiste geweest.


Graphics


Op grafisch gebied ziet het er allemaal wel goed uit. De eenheden zijn mooi vormgegeven en hebben allemaal een unieke look. Ook de verschillende partijen lijken een eigen design te hebben. Zo zien de Soviets er "rond" uit, er komen veel ronde vormen terug in het design, de Allies zijn echter weer hoekig, wat wederom in de units terugkomt. The Empire is een mix van beiden, maar heeft wel een eigen identiteit. Het detail van de units is redelijk groot en de animaties ogen soepel, wat weer bijdraagt aan de snelheid van het spel.

Het water is echt fantastisch mooi, de azuurblauwe oceanen zijn gelukkig dan ook een vaakbezochte locatie in het spel. Ook de manier waarop eenheden kapotgeschoten worden, waarna ze zinken en de brokstukken elk hun eigen plonsje veroorzaken is erg strak. Ook de explosies en de daarbij horende lichteffecten zijn erg strak, en vaak beeldvullend.


Audio


Mits je over een redelijke geluidsset beschikt, zal Red Alert 3 erg mooie geluiden uit je speakers toveren. Naast het feit dat er heel erg veel geluid in het spel aanwezig is tijdens de missies, zijn ook de geluiden gewoonweg mooi. Elke unit heeft weer zijn eigen setje bevestigingsgeluiden en ook de geluiden van de wapens klinken goed. Het geluid van een Dreadnought die zijn raketten afschiet is echt een gaaf geluid, de zware brom en de explosies zijn een lust voor het oor.

De verschillende partijen klinken ook zoals ze moeten. De Allied units hebben over het algemeen een Brits accent, maar ook een Jamaicaans of Spaans accent zijn aanwezig. De Soviets klinken weer lekker Russisch, met een aantal zinnetjes die we al uit RA2 kenden. The Empire of the Rising Sun is helaas niet helemaal geslaagd in mijn ogen, veel van de eenheden hebben een Japans accent, maar andere eenheden praten weer keurig Engels, iets wat toch een beetje raar overkomt. Maar een kniesoor die hier echt op let.

Soundtrack


Zeker de moeite waard is de soundtrack van Red Alert 3. Deze wordt bij de Premier Edition op een aparte disc meegeleverd. Aan de basis van de soundtrack staat niemand minder dan de legendarische Frank Klepacki, componist van onder andere Hell March uit het originele Red Alert. Klepacki heeft zijn bijdrage wel geleverd aan de vorige games, en heeft met een uitstekende soundtrack voor Red Alert 3 bewezen dat hij het nog steeds kan. Overigens heeft hij dit niet alleen gedaan, ook James Hannigan en Timothy Michael Wynn hebben hun steen bijgedragen. De soundtrack is werkelijk fantastisch, en is weer helemaal zoals we die kennen van Red Alert. Alleen de soundtrack-cd maakt het al waard de Premier Edition aan te schaffen.

Table of contents