3min

Tags in dit artikel

, ,

Campagnes en nieuwe units

Campagnes


Uprising gaat verder waar de campagne van de Geallieerden eindigde, de Sovjets en Japanners zijn verslagen, de Geallieerden hebben de wereld in handen en de diverse vijandige leiders zijn gevangen genomen of gedood. Het lijkt dus of de Geallieerden alles prima onder controle hebben en totale werelddominantie hebben. De werkelijkheid is echter anders, want intussen hebben de Sovjets een aantal onderzoeksfaciliteiten van de Geallieerden ontdekt, waar het niet allemaal even zuivere koffie is. Ook de rest van de wereld is niet blij met deze onderzoeksfaciliteiten en raakt in opstand. Intussen is in Japan een rebellie aan de gang van militaire leiders, die na het ondergaan van de Empire of the Rising Sun niet onder het gezag van de Geallieerden willen vallen en zich er tegen keren. Aan jou de taak om deze opstand de kop in te drukken. Intussen ben je met de Japanners ook nog bezig met het verdrijven van de Sovjets uit Japan, iets dat je met of zonder hulp van de Geallieerden gaat doen.


Deze drie korte verhaallijnen beslaan ieder een drietal missies, behalve die van de Sovjets, die vier missies bevat. De missies zijn over het algemeen lastiger dan die van Red Alert 3 en vragen om meer tactisch denkwerk. De missies verschillen ook van opzet. Z zul je de ene missie alleen met een kleine groep infanterie spelen, terwijl je tijdens de andere missie met een klein leger een plek voor een basis vrij moeten maken, of direct met een basis begint.

Het grootste minpunt is echter het ontbreken van de briljante co-op modus zoals we die zagen in Red Alert 3. Deze modus was een van de opvallendste dingen uit Red Alert en het wegvallen hiervan is niet alleen erg jammer, maar ook onbegrijpelijk, want de missies lenen zich nog steeds voor co-op gameplay. Ook is het tijdens de missies zo nu en dan vallen en opstaan en dan bedoel ik voornamelijk: saven, saven en nog eens saven. Je komt regelmatig nieuwe eenheden tegen in de missies en je weet in het begin nog niet exact hoe je met deze om moet gaan, waardoor je af en toe weggevaagd wordt. Wat dat betreft is Uprising een stuk minder vergevingsgezind.

Nieuwe eenheden


Zoals eigenlijk in elke uitbreiding voor een RTS zijn er tevens een aantal nieuwe eenheden beschikbaar per factie.


v.l.n.r. de Mortar Cycle, Reaper, Grinder en Desolator.

De Sovjets krijgen de Mortar Cycle, een snelle motor met een soldaat in de zijspan die Molotovs gooit, de Reaper, een antivoertuig versie van de Sickle die kan permanent in een turret kan veranderen, de Grinder, een voertuig met twee gigantische maalwielen aan de voorkant en de Desolator, een bekende eenheid uit RA2 die met gif en straling snel met andere infanterie afrekent.


v.l.n.r. de Pacifier FAV, Harbringer Gunship, Future Tank X-1, en Cryo Legionnaire.

De Geallieerden beschikken over de Future Tank X-1, een soort robot op rupsbanden, de Pacifier FAV, een hovertank die van veraf met zijn kannonnen de vijand kan bestoken, het Harbringer Gunship, een vliegend wapenplatform, dat met een groot kanon of machinegeweren vijanden op de grond bestookt en de Cryo Legionnaire, een voetsoldaat met een geweer die tegenstanders bevriest, waarna je met andere eenheden deze kan reduceren tot ijsklontjes.


v.l.n.r. de Steel Ronin, Archer Maiden en Giga-Fortress.

Ook de Japanners hebben nieuwe eenheden namelijk de Archer Maiden, een vrouwelijke soldaat die met haar futuristische pijl en boog gronddoelen en luchtdoelen bestookt, de Steel Ronin, een mech die erg sterk is tegen tanks en andere voertuigen, en het Giga-Fortress, een bizar groot mobiel verdedigingsplatform, dat kan transformeren tot luchteenheid.