, ,

Afspelen van media

Dan zijn we bij het belangrijkste van deze review aangekomen, namelijk het afspelen van mediabestanden. Dat is tenslotte waar je een dergelijk apparaat voor aanschaft.

Video

Voor het testen van de videocapaciteiten van de PlayOn!HD heb ik hem middels de meegeleverde kabel aangesloten op mijn Sony Bravia-televisie, die overigens HD Ready is. Ik heb dus niet de 1080p-capaciteiten kunnen testen, maar ik ben van mening dat ik het kunnen van dit apparaat ook prima met een HD Ready-toestel kan testen.

Zoals eerder gemeld had ik niet de beschikking over een Wi-Fi 802.11n-adapter, dus heb ik de PlayOn!HD bekabeld aangesloten. Ik heb nog wel even getest met een 802.11g-adapter, maar dat was geen succes, vanwege de lage doorvoersnelheid.

Vervolgens heb ik diverse (HD) mediabestanden afgespeeld die op een computer in het netwerk staan. Zodra er een filmbestand is geselecteerd begint het afspelen, er is nergens te zien of er een buffer wordt opgebouwd, hoewel dat volgens de FAQ op het forum van AC Ryan wel het geval is. In ieder geval was er geen sprake van bufferen bij het afspelen van films via een 802.11g-verbinding, want daarbij ondervond ik enorme haperingen. Bij het afspelen van HD-materiaal middels een bekabelde verbinding verliep alles overigens vlekkeloos.

AC Ryan heeft een flinke stap voorwaarts gemaakt in de ondersteuning van formaten en codecs, want bijna alles wat het apparaat voor de kiezen kreeg speelde het af. Volgens de specificaties is er ondersteuning voor MKV, RM/RMVB, MP4, MOV, ASF, WMV, FLV, DAT, VOB, IFO, ISO, MPG, AVI en MPEG-2 TS. Qua codecs kan de PlayOn!HD overweg met – MPEG-1/2, MPEG4 SP/ASP: ivX, XviD, HD MPEG-4 AVC (H.264), WMV9 (VC-1) ne RealNetworks (RM/RMVB) 8/9/10. Overigens vormen ook ISO-bestanden geen probleem voor deze speler.

Als je ondertitels wilt gebruiken bij je film kun je daarvoor SRT-, SUB-, IDX-, SMI- of SSI-bestanden gebruiken. Het schakelen tussen verschillende talen gaat eenvoudig met de afstandsbediening. Opmerkelijk genoeg wordt er nergens in de handleiding of specificaties gesproken over upscaling van video’s, maar hoe dan ook, SD-materiaal wordt ook netjes weergegeven door de PlayOn!HD.

Audio

Bij de audioformaten is er één nieuwkomer ten opzichten van de audioformaten die de PlayOn!DVR ondersteunt, te weten FLAC. De andere ondersteunde formaten zijn MP3, OGG, WMA, WAV en AAC, allen met een bitrate van maximaal 320 kbps. Het direct afspelen van muziek met DRM-beveiliging is niet mogelijk, maar je kunt het wel streamen via UPnP, bijvoorbeeld met iTunes of Windows Media Player.

De outputkwaliteit van de PlayOn!HD is prima, ik heb hem voor de review op mijn home-theaterset aangesloten middels de SP/DIF (TOSlink)-aansluiting. Dolby Digital en DTS behoren ook tot de mogelijkheden. Het afspelen van muziek is eenvoudig, zodra je een nummer start verschijnt er onderin een pop-up die aangeeft wat je op dat moment aanspeelt. Wat mij betreft is dat echter net wat té simpel gehouden, je kunt bijvoorbeeld niet zien hoe ver het nummer is en ook de weergave van een album-cover ontbreekt.

Afbeeldingen

De PlayOn!HD kan de meest voorkomende afbeeldingsformaten weergeven, te weten JPG, HD JPEG, BMP, GIF, TIF en PNG. De foto’s worden prima weergegeven en als je dat ingesteld hebt worden alle foto’s in de map middels een slideshow weergegeven.

Wat ik jammer vindt is dat het niet meer mogelijk is om een willekeurig liedje te starten en vervolgens een slideshow van foto’s te starten, zoals mogelijk was bij de PlayOn!DVR. Nu moet je bij de instellingen kiezen of er een playlist gebruikt moet worden, of dat de muziek afgespeeld moet worden die in de map met foto’s staat.