, , ,

Rush & Conquest

De twee meest interessante multiplayermodi naast Deathmatch & Team Deathmatch zijn Rush & Conquest. In Rush moet je als aanvallend team telkens twee MCOMM-stations vernietigen, waarna de map verder uitbreidt en je de volgende twee MCOMM-stations moet vernietigen. Uiteraard is het handig om dit zo snel en effectief mogelijk te doen. Als verdedigend team is het natuurlijk de bedoeling dit te voorkomen.
Conquest is de ouderwetse gamemode uit Battlefield 1942. Je team heeft een aantal tickets en er zijn op de kaart een drietal controlepunten die je dient te veroveren. Hoe meer van deze punten jouw team in handen heeft, hoe sneller de tickets van de tegenstander op zullen raken.

Het leuke is dat, doordat de maps perfect in grootte zijn en er veel routes zijn naar de te veroveren controlepunten zijn, het meestal een constante wisseling is. Zo heb je het ene moment drie controlepunten in handen, een minuut later heb je er nog maar één in handen. In alle maps is er één controlepunt dichtbij de basis van het team en één centrale. De strijd draait meestal rond dit centrale punt, maar hier komt de samenwerking met jouw team, en dan nog specifieker met jouw squad, erg in terug. Vaak kun je, door in een groep van drie of vier man een flankerende beweging uit te voeren het controlepunt vlakbij, de basis van de tegenstander veroveren zonder al te veel tegenstand. Dit zorgt er voor dat er bijna nooit een team is dat domineert, natuurlijk komt dit wel eens voor, maar het spelbeeld kan binnen een minuut en een paar tactisch slimme acties van individuen of squads volledig omslaan.

Ranks & Unlocks

Uiteraard zit er ook een levelsysteem in Bad Company 2. Er zijn drie niveaus waarin je punten op kunt verdienen: klasse, voertuigen en algemeen. De punten op klasseniveau verdien je door met één van de vier klassen, Assault, Engineer, Medic of Recon, te spelen en kills te maken. In voertuigen verdien je punten door als bestuurder kills of assists te maken. Daarnaast tellen je verzamelde punten ook mee voor je rang als soldaat. Je begint uiteraard op niveau 0 en zo verdien je door spelen steeds een hogere rang.

Door veel met een specifieke klasse te spelen verdien je betere wapens, upgrades of andere dingen. Zo krijgt de Assault klas al snel de beschikking over een munitiedoos, betere wapens, scopes of sterkere armor. Door je voertuigenrang omhoog te werken krijg je speciale powers voor voertuigen zoals sterker pantser, sneller herladen of radardetectie. Dit systeem is leuk, al is het voor de casual speler misschien iets te langzaam in progressie. Je moet flink wat uurtjes spelen voordat je wat sneller stijgt in rang. Ik heb zelf nu level 6,5 bereikt in ongeveer 7 uur tijd. In het begin is het ook lastiger, omdat de meeste spelers wel beschikken over upgrades en jij zelf nog niet. Bijt je even door en krijg je de eerste unlocks, dan gaat het allemaal alweer wat makkelijker.