, , ,

Grafisch, Geluid & Gebreken

Grafisch & Geluid

Grafisch is het spel een van de beste shooters van het moment, en dan vooral op het gebied van realisme. Alles ziet er heel strak en "echt" uit, niet zo’n rare plastic-look die je bijvoorbeeld in Crysis zag, maar ietwat doffe textures en een grauw kleurenpalet. Dit zorgt er voor dat de omgevingen er fantastisch uitzien. Neem daarbij ook de grafische effecten zoals sneeuwstormen waardoor je verblind wordt, stofwolken of regenbuien en je hebt een game die absoluut niets onder doet voor Modern warfare 2.

In het eerste deel was het mogelijk om van gebouwen de muren en daken weg te blazen, maar in Bad Company 2 is het mogelijk om complete gebouwen met de grond gelijk te maken. Schiet bepaalde kritieke muren weg en het gebouw zal langzaam instorten, met rampzalige gevolgen voor iedereen in, op, of direct rond het gebouw. Het geeft een goed gevoel om met een tank een compleet gebouw met de grond gelijk te maken. Gelukkig is dit niet alleen visueel interessant, vooral in de multiplayer is het vaak erg belangrijk. Zo is het wegschieten van daken of muren op sommige tactische punten vaak essentieel voor jouw team. Een scherpschutter die verscholen zat op een zolder, zal nu open en bloot zichtbaar zijn voor iedereen. Het heeft dus echt een functie in het spel. Het is ook heel gaaf om te zien dat een intact gebouw tijdens een multiplayer gevecht uiteindelijk op instorten staat en er werkelijk geen muur meer ongeschaad is.

Ook het geluid verdiend een pluim, net als in het eerste deel is het geluid vele malen beter dan welk ander spel dan ook. Het afvuren van een zwaar wapen in een kleine ruimte is echt oorverdovend. De echo galmt door je speakers en je krijgt soms de neiging het geluid wat zachter te zetten vanwege de enorme herrie. Het is echt angstaanjagend om tijdens een mortieraanval in een gebouw te zijn. De explosies vliegen je om de oren en die worden op hun beurt weer getrakteerd op keiharde knallen. Een spel dat zo’n gevoel weet neer te zetten kan voor mij niet meer stuk.

De wapens klinken stuk voor stuk uniek en ook de voertuigen kloppen. Neem daarbij de opzwepende muziek en je hebt het recept voor een ideale game op audiogebied.

Minpuntjes

Het is echter niet alleen maar lof voor Bad Company 2. Er zitten een paar dingen in die ietwat slordig zijn. Zo zitten er wat grafische glitches in, zoals flikkerende textures (bekend probleem, niet alleen op mijn PC) en ontbrekende animaties. Denk bij dat laatste aan het niet tonen van de herlaadanimatie, of het niet uitvoeren van een schot, terwijl de ammo counter wel omlaag gaat. Zulke foutjes zie ik niet vaak.

Ook is de pathfinding af en toe wat irritant, doordat je soms ietwat schuine vlakken niet op kunt, maar veel schuinere weer wel. Daarnaast zijn de voertuigen af en toe erg houterig. Vooral in de singleplayer campaign voelt het rijden in een tank echt heel raar aan, het gaat niet vloeiend en komt daardoor een beetje raar over.

Waar ik mij persoonlijk het meest aan stoor is het feit dat je in de multiplayer niet je favoriete kits kunt opslaan. Je moet iedere server die je joined weer je wapens, specs en gadgets instellen. Dat is raar en is iets wat tegenwoordig eigenlijk niet mag ontbreken. Het zorgt voor onnodig veel klikwerk.

Daarnaast zit er nog wat onbalans in het spel met betrekking tot enkele wapens. Zo zijn bijvoorbeeld veel shotguns en zware machinegeweren veel te effectief over grote afstand. Ik heb filmpjes voorbij zien komen van spelers die kills maken met shotguns op afstanden waar scherpschutters jaloers op zijn. Daarnaast is de 40mm-granaat, die elke Assault klasse speler heeft, veel te populair. Ik gebruik hem zelf ook en gok dat tussen de 40 en 50 procent van mijn kills met dit wapen is gemaakt.