2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Gameplay

Gameplay



Gelukkig heeft Blizzard niets aan de basis veranderd, het is gewoon old school RTS resources binnenhalen in de vorm van Minerals en Vespene Gas. Deze resources gebruik je om je basis op te bouwen om er daarna zoveel mogelijk units uit te pompen en de basis van je tegenstander met de grond gelijk te maken. Simpel zat.
Op het speelveld zijn er verschillende strategische vernieuwingen zoals vernietigbare rotsformaties die nieuwe toegangswegen openen naar de basis van je tegenstander, watchtowers die zodra er een unit naast geplaatst wordt een groot deel van de kaart zichtbaar maken en zijn er hoger gelegen gebieden vanwaar je lager gelegen vijanden kunt bestoken.


De rijkheid van de verhaallijn doet al vermoeden hoe gevarieerd de missies zijn en je krijgt dan ook precies wat je verwacht. Nergens heb je een gevoel dat het repetitief is wat je doet. De ene keer overval je een trein of help je gevangenen bevrijden uit een gevangeniscomplex. De andere keer ben je druk je units aan het managen vanwege stijgende en dalende lava niveaus of je brand je weg door een eeuwenoud gebouw met een gigantisch laserkanon.
Ook moet er een aantal keer een keuze gemaakt worden tussen de meningen van personages. Zo krijg je bijvoorbeeld de keuze om vrede te hebben met een Protoss groepering maar daarvoor moet je ze wel een hele groep kolonisten laten roosteren of je besluit de kolonisten te redden maar maakt daarmee van diezelfde Protoss’ je vijand.
Na en voor de missies word je beloont met prachtige cinematics die je verder het verhaal inzuigen en er voor zorgen dat je net weer die volgende missie wilt spelen om het volgende filmpje te zien.


Tussen de missies door verblijf je op een thuisbasis vanwaar je je volgende missie kiest en met crewmembers praat die meer diepgang geven aan de ontwikkeling van het verhaal en je personage.
Starcraft 2 introduceert leuke nieuwe elementen, zo levert elke missie je een bepaald geldbedrag op en zijn er tijdens de missies Zerg en Protoss techpoints te vinden. Het geld is te besteden aan huurlingen die tijdens de missies direct opgeroepen kunnen worden. Dit zijn aangepaste versies van bestaande units met meer health en ze doen extra damage. Het geld is ook te besteden aan upgrades van je gebouwen of units. Denk hierbij aan speciale raketaanvallen, stealth mogelijkheden of extra unit slots voor bunkers. De verzamelde techpoints besteed je aan skilltrees waarbij je keuzes maakt welke "skill" je kiest. Dus een bunker met meer hitpoints of een extra machinegeweer en zelf collecterende vespene gas raffinaderijen of 25% meer vespene gas per opgehaalde eenheid. Dit draagt er aan bij dat bij een tweede doorloping van de campaign, afhankelijk van je keuzes, de missies anders en zelfs makkelijker zijn.