Review: Mobiele providers veel duurder dan webwinkels

Inleiding

Techzine heeft onderzoek gedaan naar de prijzen van abonnementen voor mobiele telefoons, in combinatie met een populaire nieuwe smartphone, zoals bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S4 of HTC One. Uit dat onderzoek komt naar voren dat het trouw zijn aan je mobiele provider allesbehalve loont als je een gemiddelde verbruiker bent. Als je direct zaken doet met een provider, ben je vrijwel altijd duurder uit. Het is in veel gevallen voordeliger om zaken te doen met een tussenpersoon zoals een webshop. Verlengen bij je provider is op basis van ons onderzoek altijd duurder dan overstappen.

Sommige mobiele bellers zullen al langer weten dat het loont om over te stappen naar een andere provider, er zijn ook mensen die soms al tien jaar klant zijn bij een mobiele provider en waarschijnlijk onterecht denken dat dit voordelen met zich meebrengt. Wij namen de proef op de som en besloten de prijzen eens langs elkaar te leggen. Ook hebben we gekeken naar prijzen die achter gesloten portals van providers worden aangeboden bij verlengingen. Daarin werd al snel duidelijk dat zaken doen met een provider zelf in bijna alle gevallen niet de beste optie is.

Gemiddeld abonnement

In onze vergelijking hebben we besloten voor een gemiddeld abonnement te gaan van 300 belminuten met 1GB aan dataverkeer per maand. Dit kan niet in alle gevallen omdat providers niet allemaal even grote bundels aanbieden. We hebben dit er dan bij vermeld en hebben dan geprobeerd rond de 45 euro per maand te blijven. Als je veel meer belt of data verbruikt en dus ook veel meer betaalt dan ons ‘gemiddelde abonnement’, of nooit kiest voor een duur toestel waardoor je altijd je toestel gratis krijgt dan kan je waarschijnlijk rustig ademhalen. De providers gebruiken vooral de toestelprijzen om extra te verdienen en daar valt voor de consument eveneens de winst te pakken, door slim te handelen.

Webshops goedkoper dan providers voor zelfde product en dienst

Het meest opvallende feit is dat de webwinkels die fungeren als tussenpersoon goedkopere nieuwe abonnementen en verlengingen aanbieden dan de mobiele providers zelf. Dit terwijl de webwinkel er zelf ook nog een boterham aan moet verdienen. De fysieke winkel van je provider binnenstappen voor een nieuw abonnement of verlenging raden we dan ook maar meteen af. Online vergelijken en bestellen bij een webshop scheelt al snel een paar tientjes en soms zelfs honderden euro’s.

Uitzondering
Wel moeten we hierbij opmerken dat dit bij KPN, Telfort en Hi anders ligt, omdat zij toestellen verhuren met de optie tot koop na 24 maanden. Bij deze providers zijn de prijzen hetzelfde als bij de webshops. Dit huursysteem biedt echter geen voordelen ten opzichte van het vertrouwde model waarbij je direct eigenaar wordt van een smartphone. Het is namelijk duurder en de koopprijs wordt na de contractperiode bepaalt door de provider.