2min

Tags in dit artikel

,

Geschiedenis

Prince of Persia 1
In 1989 kwam het eerste exemplaar van Prince Of Persia uit. Het spel sloeg in als een bom en al snel waren er 2 miljoen exemplaren verkocht. Dat was voor die tijd een hoog aantal. Het leek alsof er een legende geboren was. De game was zo bijzonder door de mate van realisme, de Oosterse sfeer en het puzzelgedeelte.

Je kreeg de beschikking over een lenige, Oosterse prins en met die prins moest je een prinses redden uit een kasteel vol met vallen.



Prince of Persia: The Shadow and the Flame
In 1993 kwam er een opvolger: Prince of Persia: The Shadow and the Flame. De prins nam je mee naar buiten. Het speelde zich voor een deel nog af in het kasteel, maar er waren nu ook buitenscènes. Het verhaal was (helaas) slechter dan het eerste deel. De prinses was weer ontvoerd en aan jouw de taak om haar (weer) te gaan redden.

De gameplay was goed verbeterd en ook de graphics waren beter. Dit zorgde uiteindelijk weer voor een succesvol spel.

Prince of Persia 3D
In 1996 kwam het daarop volgende deel. Je moest in deze versie de prins besturen in een 3D omgeving. Deze game werd echter wel een teleurstelling. De sfeer en het verhaal waren goed, maar daar bleef het ook bij. Na dit telleurstellende spel, had iedereen de reeks als verloren beschouwd.



The Sands of Time
Eind 2003 kwam Ubisoft met een verassende titel. Prince of Persia: The Sands of Time werd uitgebracht. Het was voornamelijk gericht op de oude Prince of Persia fans, maar ook werd een nieuwe groep gamers aangesproken. Het had een paar elementen uit deel 1 van de reeks. Het nieuwe van dit spel was het manipuleren van de tijd. Je kon het spel vertragen of vooruit spoelen. Echt spectaculair zag het er niet uit, maar het was een belangrijk punt.

The Sands of Time werd niet veel verkocht en het leek een flop te worden. Mond-op-mond reclame redde dit spel uiteindelijk. Toen dit spel een budgettitel werd, kreeg het nog een extra run.