Abonneer je gratis op Techzine!

Oorlog voeren

Oorlog op zee


Auto-resolve, het is een term die de vaste Total War-speler bekend in de oren klinkt als het gaat om schepen. Het was altijd een beetje bijzaak en je gebruikte het eigenlijk alleen wanneer je eenheden wilde vervoeren van A naar B of een fractie het leven zuur wilde maken door zijn haven te blokkeren. Met Empire: Total War is het mogelijk ook de schepen real-time te besturen, uiteraard in volledig 3D.


Mijn schepen schieten braaf de Engelse vloot overhoop

Het is even wennen, het besturen van schepen op zee. Toch zul je, ook als onervaren gebruiker, eenvoudig je schepen kunnen sturen. Een simpele rechter muisklik en je schip vertrekt met half zeil naar zijn bestemming. Wil je er sneller zijn, dan voldoen twee muisklikken en zie je de zeilen volledig gehesen worden. Heb je de wind tegen, dan zal je schip minder hard vooruit gaan en gebruik maken van andere zeilen. Ook het gebruik van verschillende munitiesoorten kan doorslag geven in de zeeslagen. Zo kun je kiezen om de masten door te zagen met kanonskogels met kettingen ertussen. Het wordt wat chaotisch wanneer je meer dan vier � vijf schepen hebt, aangezien de schepen domweg door elkaar schieten wanneer de tegenstander naast een schip van jezelf vaart.


De Volvo-oceanrace![/sub]

Als laatste opmerking wil ik nog even zeggen dat het mogelijk is andermans schepen te kapen. Dit kun je doen door je schip naast de vijand te laten varen en vervolgens jouw manschappen het andere schip te laten enteren. Logischerwijs zul je aan een piratenschip een hele kluif hebben, terwijl een vissersboot geen uitdaging vormt.

Oorlog op het land




Brave soldaten van het Engelse leger gereed om de tegenstander overhoop te schieten[/b][/center]
Op het gebied van landgevechten is er weinig veranderd ten opzichte van de vorige versies van Total War. De 3D-wereld zal zo realistisch mogelijk gekopieerd worden vanuit de campagnekaart. Sta je op woestijngebied met links een meer dan zal het bij het openen van een gevecht ook zo zijn.

Het viel me verder op dat eenheden niet al te snugger zijn wanneer je deze opdrachten geeft. Zo pakte mijn groep mijn "Line-infantry" liever een paar touwen om naar boven te klimmen dan simpel weg de trap. Ook wanneer ze onder schot worden genomen nemen ze nog steeds geen trappetje. Qua pathfinding mogen ze dus nog wel even aan het werk bij SEGA.


Musketkogels vliegen je om de oren[/b]

Simpelweg met een groep ruiters op lijn-infanterie afstormen heeft geen zin meer in deze tijd. Je ruiters zullen bij bosjes neervallen of vluchten vanwege de salvo’s van de infanterie. Je zult dus op momenten dat infanterie herlaadt moeten aanvallen. Later in het spel kun je ervoor zorgen dat je infanterie in salvo’s vuurt (of pelotonvuur).


Prachtig stervormig fort

Het viel me tegen dat er niet bijster veel manschappen tot je beschikking staan. Je kunt kiezen uit paarden, infanterie of kanonnen. Elke groep heeft wel verschillende subsoorten, maar echt veel verschil zit er niet in. Je bent dan ook snel uitgekeken op de manschappen en kiest al snel voor dezelfde eenheden.


Lekker klimmen!