, , , ,

Inhoud

Intro

Een paar jaar terug heb ik FIFA Manager al eens geprobeerd, het beviel me op zich wel, maar in vergelijking met Football Manager was het te oppervlakkig en ik miste het detail van de database van Football Manager en de diepte van die game. De jaren daarna heb ik FIFA Manager niet meer aangeraakt en nu krijg ik in de vorm van FIFA Manager 10 een nieuwe kans om kennis te maken met de concurrentie.

FIFA Manager 10 is bedoeld voor de doorsnee gamer, de casual gamer als je het zo wilt noemen. Dit is natuurlijk een goede stap, want Football Manager is zeker voor beginners toch behoorlijk heftig, al is dat dit jaar wel verbeterd (zie ook de review van Football Manager 2010). Aangezien deze game een concurrent van FM2010 moet zijn, ga ik ze ook in deze review met elkaar vergelijken op bepaalde vlakken.

Uitgebreid

Het eerste wat mij opviel bij het opstarten van mijn nieuwe carrière is de gigantische hoeveelheid opties in het spel. Er zijn heel erg veel functies aanwezig. Je kunt als manager bijna ieder aspect van de voetbalclub beheersen. Merchandising, fandagen, je persoonlijke leven, de ontwikkeling van vastgoed of sponsors kiezen, het kan allemaal. Je kunt zelfs zelf je stadion uitbreiden naar jouw wens met tv-schermen, tribunes, hekken of VIP-plaatsen.

Het is best leuk om dit te doen en het kan ook invloed hebben op je spel. Er zijn om het voetbal zelf heen heel veel dingen te doen, maar ook met je team zijn er mogelijkheden: organiseer een feestje, neem ze mee op stap of op trainingskamp. Allemaal dingen naast het voetbal en allemaal dingen die je niet in Football Manager 2010 zult vinden.

Eigenlijk is dat ook direct het slechtste punt aan het spel, er is gewoon veel te veel te doen, je speelt een managementgame om je team te managen en prijzen te pakken, niet om voetbalshirtjes te verkopen of een nieuwe auto voor je vrouw te kopen. Allemaal geinige dingen, die overduidelijk ten koste zijn gegaan van de focus op het voetballen zelf en niets met het managen van een team te maken hebben. In het echte voetbalmanagement bemoeien de coaches zich niet met merchandising of stadions, laat staan de infrastructuur rond het stadion. Daar is het bestuur voor, of andere mensen bij de club.

Managen?

Het spel voelt eigenlijk in heel weinig opzichten aan als een voetbalmanagementgame, omdat je zo veel tijd kwijt bent aan de randzaken merk je bijna niet dat je op tactisch gebied weinig kunt doen. Er zijn heel erg weinig tactische opties, en de meest opvallende, maar ook belachelijke zijn de Touchline Shouts. Je kunt namelijk tijdens een wedstrijd instructies naar je spelers roepen, zoals "Schieten!" of "Passen", eventueel afgewisseld met een van de andere vijftien opties.

Dit is best komisch, maar natuurlijk volstrek onrealistisch. Ik ken geen coach die 90 minuten lang langs de lijn staat om instructies te roepen, de meeste voetballers snappen zelf wel beter wanneer ze moeten passen. Als je de weinige tactische opties hebt gebruikt, zul je zien dat het spel heel erg weinig voorstelt wanneer het op voetballen aankomt. Het is voornamelijk allemaal dingen doen om het voetbal heen, en dan heel af en toe een wedstrijdje spelen, waarbij je het gevoel krijgt heel weinig invloed uit te kunnen oefenen.