3min

Tags in dit artikel

, ,

Apple is volgens de New York Times in gesprek met verschillende platenlabels om de hoeveelheid ringtones en andere muziekfunctionaliteiten voor de iPhone fors uit te breiden. De gesprekken lopen al enkele weken en een lancering staat volgens een van de platenlabels gepland voor begin volgende maand.

Dit meldden verschillende platenmaatschappijen aan de Amerikaanse krant. De platenbonzen willen anoniem blijven om de onderhandelingen niet onder druk te zetten, maar geven wel aan dat een mogelijke introductie van deze dienst al in juni kan geschieden. Dan houdt Apple haar Worldwide Developers Conference waar het bedrijf traditioneel nieuwe producten en diensten introduceert en waar eveneens de nieuwe iPhone verwacht wordt.

Ringtones zijn tegenwoordig een redelijk winstgevende sector van de muziekindustrie. Kijk naar TMF en kinderzenders als Jetix, daar zie je om de haverklap een reclame voorbij komen om de nieuwste, meest gekke, gave, idiote ringtone aan te kondigen. Apple pakt het momenteel wat minder groots aan en verkoopt de ringtones voor 99 cent plus 99 cent voor het originele nummer in zijn eigen iTunes Store.
Echter kunnen niet alle nummers omgezet worden naar ringtones en juist daar wil Apple nu in gaan investeren, zo vertellen de platenbonzen.

Daarnaast wil Apple ook variaties op de originele toontjes voor ‘in gesprek’, ‘wachten’ en ‘niet-bestaand nummer’ gaan introduceren. Hieruit kan zelfs nog meer winst gehaald worden. Verder bekijkt Apple of het mogelijk is om met de iTunes Store direct over het mobiele telefonie-breedbandnetwerk muziek, ringtones en dergelijke te gaan verkopen. Technisch gezien kan dit met de 3G-iPhone gerealiseerd worden, maar vanuit financieel oogpunt willen de platenlabels meer compensatie ontvangen dan een standaard nummer dat via het internet voor 70 cent gekocht is.

Beide partijen begrijpen goed dat er veel op het spel staat. Apple heeft hier een unieke kans om afspraken te maken met de grootste platenlabels, maar kan ook, als het niet tot een overeenkomst komt, deze unieke kans kwijtraken waarop de concurrentie – die eveneens dergelijke functies en diensten aan wil bieden – ermee vandoor gaat. Apple is momenteel de grootste speler op de markt van de digitale muziek en werkt ook hard aan het verbeteren van zijn positie op de mobiele telefoniemarkt. Het bedrijf verwacht tegen het einde van dit jaar tien miljoen iPhones te hebben verkocht.

Ook zijn de nieuwe onderhandelingen een uitgelezen kans voor de platenbonzen om reeds bestaande wensen opnieuw ter tafel te brengen. Zo willen platenlabels extra’s zoals albumhoezen, bonustracks of andere functies toevoegen in ruil voor een hogere prijs per nummer. Apple hield tot nu toe redelijk vast aan haar vaste prijsmodel, maar recentelijk bracht het daar verandering in met de verschillende prijzen voor tv-series van HBO. Mogelijk gaat Apple daarom nu wel mee in een variabele prijs voor muziek en andere content.

Platenlabel Universal Music Group dringt er eveneens nog bij Apple op aan om de iPhone en iPod van een maandelijks of jaarlijks abonnement te voorzien. Hiermee kunnen gebruikers gedurende die periode (gratis) alle nummers van Universal Music Group downloaden en beluisteren. Hoe dan ook liggen de ideeën op dit gebied nog altijd ver van elkaar af. Wat Apple wil betalen voor een dergelijke service en wat de platenlabels ervoor willen krijgen ligt nog altijd veel te hoog, zo stellen de platenbonzen.