2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De Canadese telecomfabrikant Research In Motion (RIM) doet er alles aan om het vertrouwen van zijn klanten terug te winnen na de wereldwijde storing. Het telecombedrijf heeft daarom een ‘SWAT-team’ in het leven geroepen om de oorzaak van de storing in kaar te brengen.

Het onderzoeksteam komt onder leiding van Chief Technology Officier (CTO) David Yach. Het team zal eveneens in kaart brengen of het verstandig is om veranderingen aan te brengen in het datanetwerk. "Dat geeft ons de gelegenheid om uit te zoeken of we niet iets anders zouden moeten doen. Daarom kijken we naar de impact op de lange termijn. Alles is bespreekbaar", aldus Patrick Spence in een interview.

Spence vervolgt zijn verhaal: "We moeten het vertrouwen van onze klanten zien terug te winnen. We moeten hen laten zien dat we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat dit nooit meer zal gebeuren. Ik ben ervan overtuigd dat ze gebruik zullen blijven maken van onze diensten, maar het is aan ons om het vertrouwen van onze klanten te verdienen."

Aangezien er al veel bekend is over de oorzaken van de storing, is het aannemelijk dat de focus van het ‘SWAT team’ zich voornamelijk zal richten op het formuleren van aanbevelingen om dergelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen.

Tussen 11 en 14 oktober lagen diverse BlackBerry-diensten volledig plat als gevolg van een defecte core-switch. Gebruikers konden drie dagen niet Pingen, berichten versturen via BlackBerry Messenger en apps downloaden uit de BlackBerry App World. Doordat de server in Slough in het zuiden van Engeland eruit lag, werd alle data doorgestuurd naar de server in de Verenigde Staten. Door de grote hoeveelheid aan data ontstond er een backlog waardoor gebruikers geen of pas op een later tijdstip hun berichten ontvingen.

Gebruikers waren erg boos en eisten een vergoeding van RIM. Daarop bood de Canadese telecomfabrikant een pakket van apps ter waarde van honderd dollar aan die gebruikers gratis konden downloaden. Niet iedereen kon zich hierin vinden: zowel Canadese klanten als de Nederlandse Consumentenbond zijn niet te spreken over deze compensatie. De Canadese klanten gaan zelfs zover dat ze een rechtszaak aanspannen tegen de Canadese telecomfabrikant.