1 min

Google heeft een verdienmodel bedacht voor Google Maps, het bedrijf gaat gesponsorde pins aanbieden. Kleine bedrijven zoals restaurants en winkels kunnen hun locatie extra aandacht geven in Google Maps. Als iemand dan zoekt naar een locatie in de binnenstad komt er automatisch een pinnetje bij met de betreffende eetgelegenheid of winkel.

Google gaat de gesponsorde pins uiteraard wel onderscheiden van de gezochte locatie, zodat het voor de gebruiker van Google Maps wel duidelijk blijft waar die naar op zoek is. Voor Google is het toevoegen van advertenties aan Google Maps een nieuwe inkomstenbron en voor kleine bedrijven is het een extra manier om extra aandacht te genereren voor hun bedrijf.

Google gaat de komende tijd de manier waarop de pins worden getoond nog uitgebreid testen. Op dit moment is de functie ook nog niet overal geactiveerd, dat zal waarschijnlijk gefaseerd gaan gebeuren. De gesponsorde pins krijgen op dit moment nog een mooie paarse kleur om ze te onderscheiden.

Bedrijven kunnen hun locatiepin straks inkopen via Google Adwords, het advertentieplatform van Google.