1 min

Begin deze week bleek dat Netflix zijn doelstellingen voor het tweede kwartaal van 2016 niet gehaald had. De streamingdienst verwelkomde 32 procent minder nieuwe abonnees dan het voorspeld had. In een statement stelt het nu dat media hier schuldig aan zijn.

Dinsdag schreven we nog dat er waarschijnlijk minder abonnees waren doordat Netflix zijn prijzen nu wereldwijd en voor iedereen verhoogd had. In Nederland is de prijs van het goedkoopste abonnement van 7,99 euro per maand gestegen naar 9,99 euro per maand. De streamingdienst schreef toen dat dit nodig was om "goede films en series […] te kunnen blijven aanbieden."

Die prijsstijging viel niet bij iedereen goed en werd breed uitgemeten in verschillende media. Netflix schrijft nu in een brief aan investeerders dat die tegenvallende groei te danken valt aan die berichtgeving. "We denken dat sommige leden de nieuwe prijs als een stijging zagen, in plaats van het einde van een twee jaar durende korting."

Toen Netflix de prijsstijging aankondigde, liet het ook weten dat die voor mensen die reeds lid waren, maar liefst twee jaar uitgesteld zou worden. Daar is afgelopen mei een einde aan gekomen en daarnaar refereert het bedrijf in zijn mail.

De streamingdienst denkt ook dat de groei de komende maanden weer bijtrekt. "Ons systeem werkt goed voor ons en voor nieuwe abonnees en onze groei blijft op peil."