3min

Door het coronavirus kiezen veel bedrijven ervoor om versneld te innoveren. Veel bedrijfsprocessen worden op de schop genomen, zodat mensen ook vanuit huis effectief hun werk kunnen uitvoeren. Er verandert een hoop in een korte tijd, waarbij alles digitaler en vaak cloud gebaseerd wordt. Al die nieuwe situaties vragen ook om analyse en controle, maar hoe verzamel je al die data en hoe pas je daar de juiste analyses op toe?

De meeste bedrijven hebben te maken met wijzigingen in processen. Werknemers krijgen ineens meerdere nieuwe tools tot hun beschikking. De verwachtingen vanuit het management zijn dat men net zo productief moet kunnen zijn vanuit huis, als op kantoor.

Al deze nieuwe tools creëren een berg aan data. Data waarin veel antwoorden verborgen zitten. Niet alleen of werknemers net zo productief zijn en of dat de tools doen wat ze moeten doen. Vaak is er ook waarde uit te halen over de klant. Bijvoorbeeld welke weg de klant heeft afgelegd om tot een bepaalde aankoop over te gaan, welke oplossingen of producten klanten hebben gecombineerd en hoe tevreden de klant is.

Uiteindelijk zijn er verschillende systemen die los van elkaar werken, maar die gezamenlijk één taak volbrengen. Van het eerste klantcontact, tot het bestellen, sorteren en leveren van een order en de mogelijke klachtafhandeling.

De juiste BI-tools

Als je dit soort processen gaat analyseren met traditionele business intelligence (BI)-tools, dan kom je vaak uit op silo analyses. Je krijgt een analyse van een specifiek stukje in het complete proces. Dat kan al erg informatief zijn en mogelijke problemen aan het licht brengen. Het kan echter ook veel essentiële data missen.

Het is dan ook veel waardevoller als alle data kan worden gecombineerd en geïntegreerd om vervolgens pas te gaan analyseren. Op die manier kan er op een veel dieper niveau worden gekeken naar de data en komen er meer gedetailleerde analyses tot stand. Effecten van nieuwe digitale tools kunnen beter worden gemeten. Mogelijke problemen met de adoptie of het correct gebruik ervan komen dan sneller aan het licht. Ook kan duidelijker worden vastgesteld waar dingen misgaan in het proces dat een klant beleeft.

Leren van elkaar

Tijdens de Data Revolution Summit is er de mogelijkheid om van elkaar te leren. Grote spelers in de industrie geven een kijkje in hoe zij hun bedrijfsprocessen hebben verbeterd met behulp van data. Onder meer telecomprovider VodafoneZiggo en sportmerk ASICS komen aan het woord om een kijkje achter de schermen te bieden.

De Data Revolution Summit is een virtueel event dat wordt gehouden op 28 oktober van 10:00 tot 15:00 en is voor iedereen gratis toegankelijk. Op deze pagina kan je je registeren.

Er zijn verschillende algemene sessies beschikbaar gedurende deze dagen. Daarnaast zijn er sessies die specifiek inzoomen op bepaalde industrieën.

Zaken die worden besproken:

  • Data en analytics trends die gangbaar zijn in het nieuwe normaal
  • De acceleratie van innovatie en de impact van COVID-19
  • Nieuwe manieren waarop data en analytics waarde toevoegen in de huidige omgeving
  • Hoe bedrijven uit verschillende industrieën een betere en snellere ROI halen;
  • Hoe ziet Active Intelligence eruit