3min

De Microsoft Edge-browser beschikt sinds kort over Workspaces. De toevoeging stelt teams en bedrijfsafdelingen in staat browsertaken te organiseren in een eigen omgeving. Wat biedt Microsoft Edge als samenwerkingshub?

Workspaces stelt medewerkers in staat browsertaken te organiseren in een afzonderlijk venster. Hierin kunnen ze favorieten opnemen voor pagina’s die cruciaal zijn voor een team dat een Workspace gebruikt. Ook kan men de browsegeschiedenis opbouwen, zodat bezochte pagina’s nog teruggevonden kunnen worden als teamleden bijvoorbeeld niet meer op de naam van een website kunnen komen. Misschien wel het meest nuttig is het delen van tabbladen in Workspaces, waardoor werknemers in de omgeving gemakkelijk samen van de gewenste tabbladen gebruik kunnen maken.

In potentie kunnen Workspaces leiden tot minder tabbladchaos, aangezien werknemers relevante pagina’s kunnen onderbrengen in de nieuwe omgeving en ze afsluiten in de eigen Edge-browsesessie.

Samenwerking optimaliseren

Microsoft Edge Workspaces komt vooral tot zijn recht binnen grotere bedrijven. Zo kan het delen van browsertabbladen in de Workspaces-omgeving handig zijn bij onboarding. Microsoft schetst dat het nu nog moeilijk kan zijn om individuen aan een project toe te voegen, omdat er websites en bestanden heen en weer moeten worden gemaild. Buiten het feit dat dit proces inefficiënt is, is het moeilijk om zicht te houden op activiteiten. “In plaats van links heen en weer te delen, kan je een Workspace creëren met een gedeelde open websites en werkbestanden en vervolgens één link verzenden om snel een nieuw individu aan boord te krijgen”, beschrijft Microsoft de mogelijke winst bij onboarding.

Een screenshot van de edge-werkruimten.
Het starten van een nieuwe Workspace

Teamleden kunnen binnen de nieuwe Edge-omgeving navigeren en direct toegang krijgen tot gedeelde tabbladen. Naast een hogere efficiëntie, vereenvoudigt deze manier van werken volgens Microsoft mogelijk ook de communicatie tussen teamleden. Activiteiten van collega’s binnen een tabblad worden in real-time zichtbaar. Teamleden kunnen zo zien wie er mogelijk bezig is met een specifiek tabblad, zodat de kans op overlappend werk wordt beperkt. Updates op gedeelde tabbladen worden direct zichtbaar voor alle betrokken teamleden, waardoor de samenwerking nog naadlozer verloopt.

Met dergelijke functionaliteit zijn Workspaces geschikt voor het creëren van digitale samenwerkingshubs. Ze kunnen echter ook geschikt zijn voor scenario’s van zelfstandig werken. “Als een indivu aan meerdere projecten werkt, kan die een Workspace maken om de open tabbladen van ieder project te organiseren. Wanneer ze aan dat project willen werken, kunnen ze gemakkelijker zijn Edge Workspace openen en hebben ze in één plek alles wat ze nodig hebben.”

Wat deelt Workspaces wel en wat niet?

Binnen Workspaces is een aantal zaken te delen met het oog op samenwerking. Bij een dergelijke samenwerkingshub wil je echter ook dat collega’s niet zomaar alles met elkaar delen. In onderstaande tabel schetsen we wat Microsoft ondersteunt bij het delen, en wat niet gedeeld wordt.

Wat wel in een Workspace?Wat niet in een Workspace?
Bekijk de browsertabbladen, favorieten en geschiedenis van de workspace in realtime.De logins, wachtwoorden, downloads, collecties, extensies en cookies van een gebruiker.
Het actieve tabblad voor elk teamlid waarvoor de workspace geopend is.

Alle tabbladen of data van buiten de workspace.
Website-content waar alleen de gebruiker toegang tot heeft. Als de gebruiker zich bijvoorbeeld aanmeldt bij zijn e-mail in een gedeelde Edge-werkruimte, ziet alleen de gebruiker de inhoud van de e-mail.
Het apparaatscherm van een gebruiker. Gebruikers die een workspace delen, zien niet hoe andere gebruikers omgaan met een open website of website-inhoud waartoe zij geen toegang hebben.

Vereisten

Om Workspaces te gebruiken, moeten bedrijven beschikken over een Microsoft Entra-tenant (voorheen Active Directory). Ook is een OneDrive for Business-licentie vereist om een een Edge Workspace te bouwen. Voor gebruikers geldt tot slot dat ze over minimaal versie 114 van Microsoft Edge moeten beschikken. Die versie van de browser is eveneens een eis voor beheerders die policies voor teams willen instellen. Als zij dat willen doen, moeten de beheerders tevens over versie 114 van de policy files beschikken. De admins kunnen Workspaces inschakelen met de EdgeWorkspacesEnabled-policy.

Als aan bovenstaande voorwaarden voldaan wordt, kunnen teams vrij snel aan de slag met de nieuwe samenwerkingshub van Microsoft Edge. Daarmee wordt de Edge-browser weer wat interessanter in zakelijke omgevingen. Daar weet de browser veel tractie te generen, dus een nuttige nieuwe feature als Workspaces is altijd welkom voor bepaalde organisaties.

Tip: Met Fabric mikt Microsoft op grootste lancering sinds SQL Server