Op de Enterprise Connect-conferentie heeft Zoom het nieuwe alles-in-één platform Workplace onthuld, waarin alle oplossingen van het bedrijf samenkomen om grote bedrijven te ondersteunen.
Zoom Workplace bestaat grofweg uit vijf pijlers. Allereerst is er het communicatieonderdeel, waar de bekende software voor virtuele vergaderingen onder valt. Daarnaast vallen onder dit onderdeel Phone, Team Chat, Mail en Scheduler. Verder zijn er de productiviteitsdiensten, de tweede pijler van Workplace. Hierin zijn Whiteboard, Notes, Clips, Docs en Surveys opgenomen. Door deze diensten verder te integreren lijkt Zoom meer in de richting te gaan van een allesomvattende productiviteitssuite, waarmee het beter kan concurreren met Microsoft 365 en Google Workspace.
Wat Zoom Workplace onderscheidt van de concurrentie is de focus op apps en integraties (derde pijler). Via de Zoom Marketplace zijn duizenden applicaties beschikbaar om de suite verder uit te breiden. De vierde pijler richt zich op de betrokkenheid van de medewerker, door in samenwerking met Wokvivo een intern communicatieportaal op te zetten. Tot slot is er de Spaces-pijler, waarin de tools van Zoom zijn opgenomen voor in-person activiteiten, waaronder Rooms, Workspace Reservation, Visitor Management en Digital Signage.
Hybride werk
Door de oplossingen samen te brengen in één platform wil Zoom bedrijven ondersteunen om de samenwerking tussen collega’s beter te stroomlijnen. Een van de direct geïntroduceerde opties hiervoor is een nieuw Workspaces-tabblad. Hiermee krijgen gebruikers direct via de Workplace-app toegang tot opties voor werkplekreservering en bezoekersbeheer. Dit moet gebruikers in staat stellen om hybride werk beter te coördineren.
Tegelijkertijd met de introductie van Workplace krijgt de Zoom Rooms-oplossing updates. Hierin worden slimme naambadges opgenomen, waarmee deelnemers in een Zoom Room automatische digitale naamkaartjes krijgen. En als één scherm niet genoeg is, kunnen Zoom Rooms voortaan worden uitgebreid met een extra scherm.
Meetings
Zoom wil de lancering van Workplace gelijk aangrijpen om de kernactiviteit (Meetings) verder te verbeteren. Daarom krijgt de Zoom-app een nieuw tabblad van waaruit gebruikers voorafgaand aan de vergadering bijlagen en agenda’s kunnen toevoegen en kunnen chatten met andere deelnemers. Tijdens vergaderingen kunnen gebruikers gezamenlijk bijlagen en andere documenten bewerken en delen. Na afloop biedt het tabblad toegang tot opnames, de mogelijkheid om chats voort te zetten, de optie om de opname te delen en de mogelijkheid om gedeelde bestanden in te zien.
Zoom Meetings krijgt ook een nieuwe weergavemodus waarmee de video-indeling tijdens een vergadering kan worden aangepast. Actieve deelnemers worden hierbij centraal gesteld, zoals te zien op de afbeelding bovenaan dit artikel.
De Meetings in Zoom worden verder verbeterd met een aanpasbare taakbalk waarin de meest gebruikte Zoom-functies kunnen worden vastgezet. Ook komt er een optie voor multi-sharing, waarmee meerdere deelnemers tegelijkertijd hun scherm, documenten, whiteboards en notities kunnen delen.
Extra AI
Een voordeel van een alles-in-één platform is dat het meer data genereert, waardoor AI nuttiger kan worden door verbanden te leggen en conclusies te trekken. Zoom kan daarom zijn chatbot AI Companion updaten en een centrale rol laten spelen in Workplace. Ten eerste wordt Ask AI Companion geïntroduceerd, waarmee gebruikers belangrijke informatie kunnen ophalen, taken kunnen automatiseren en up-to-date kunnen blijven door informatie te synthetiseren uit Zoom Meetings, Team Chat, Notes en Docs. Daarnaast helpt Ask AI Companion met automatische notulen, actiepunten en samenvattingen van chats, e-mails en documenten. Een latere release zal integraties met applicaties van derden mogelijk maken.
Naar Zoom Phone komen ook nieuwe AI-functies. AI genereert voortaan samenvattingen en actiepunten, zodat werknemers zelf geen notities meer hoeven te maken. Voicemail-prioritering zorgt ervoor dat gebruikers belangrijke gesprekken niet missen, terwijl Voicemail Task Extraction taken aanmaakt op basis van voicemailberichten zonder dat je ernaar hoeft te luisteren.
Tot slot zijn er nieuwe AI-functies voor Team Chat. Deze AI interpreteert automatisch de bedoeling achter een chatbericht om tijdstippen voor te stellen. In de toekomst zullen AI-gedreven suggesties voor het voltooien van zinnen en snelle reacties worden toegevoegd, samen met ondersteuning voor 38 extra talen in het automatisch opstellen en samenvatten van chats.
Prijzen en beschikbaarheid
Als onderdeel van de lancering worden Zoom One-bundels omgedoopt tot Zoom Workplace-bundels. Zoom maakt drie standaard abonnementen beschikbaar: Basic (gratis), Pro (149,90 euro per gebruiker per jaar) en Business (209,90 euro per gebruiker per jaar). Ook zijn er uitgebreidere versies beschikbaar, Business Plus en Enterprise, waarvoor prijsafspraken gemaakt kunnen worden via de sales-afdeling van Zoom.
De nieuwe producten en functies zullen beschikbaar komen in april en mei. Sommige zullen bij de lancering mogelijk niet voor alle regio’s beschikbaar zijn.
Tip: Zoom zegt het opstellen van documenten beter te maken met AI