2min

Tags in dit artikel

,

Gameplay of graphics

Het is zo´n 8 jaar geleden dat ik mijn eerste console kreeg van mijn grootouders voor mijn eerste communie, namelijk de playstation 1. Uren, zoniet dagen heb ik me geamuseerd op dat ding, terwijl de graphics ronduit slecht zijn. Dat zorgt ervoor dat we ons de vraag kunnen stellen: "Zorgen betere graphics echt voor een beter spel?"

De makers van spellen als Doom 3, Half Life 2 en andere grafische monstergames denken van wel. Op de doos vind je vooral info over de "stunning graphics", terwijl slechts weinig over het verhaal, als die er tenminste inzit, verteld wordt. In Doom 3 moet je schieten, schieten, en nog eens schieten in een prachtige omgeving. Als je grafische kaart die tenminste kan weergeven. Leuk voor horrorfans, maar veel mensen, waaronder ik, prefereren toch een iets leukere stijl van spellen.

Gelukkig zijn er ook spellen die puur op de gameplay werken. Sommige text-based mmorpg´s zijn enorm populair, terwijl er niet meer aan te pas komt dan wat tekst, eventueel aangevuld met een plaatje. Deze spellen zorgen ervoor dat gameplay alweer wat belangrijker wordt, hoewel het toch iets teveel van het goede is. Een combinatie van beiden zou perfect zijn.

Vooral de Gamecube, en binnenkort de Nintendo revolution zijn zulke voorbeelden. Geen spetterende graphics, maar wel een leuke omgeving met een meestal leuke gameplay. Vooral loodgieter Mario kent hier succes. Andere consoles hebben natuurlijk ook goede spellen, op de PlayStation 2 vind ik Final Fantasy 10 een absolute topper. De graphics zijn goed en daarbij komt een geheel nieuwe visie op de wereld, zelfs een geheel nieuwe wereld en een verhaal dat je doet bibberen indien het een boek zou zijn.

Met nieuwe technieken zouden games binnenkort nog realistischer moeten worden. Ruiken, voelen en zelfs proeven zullen tot de mogelijkheden behoren. Voor de nog realistischere weergaven die zullen komen, zullen er steeds hogere eisen aan pc’s worden gesteld, naast de apparaten die deze extra´s aansturen. Videokaartfabrikanten en bedrijven zoals Philips, die de techniek Ambilight bezitten wrijven reeds in hun handen. Dit moet de toekomst worden, maar al dat grafisch en realistisch gedoe heeft zijn prijs. Spellen worden steeds duurder, en de (gratis) mmorpg´s worden hierdoor steeds populairder.

Ik stam zelf niet uit het pong tijdvak en ik zeg ook niet dat het vroeger beter was. Wel zeg ik dat de gameproducenten teveel naar het grafische gedeelte kijken van een spel, maar niet naar hoe het gespeeld wordt. Daarom speel ik ook vooral 3D mmorpg´s. Een goede combinatie tussen gameplay en graphics, dit terwijl je helemaal geen sterke pc nodig hebt. Tevens zijn deze spellen gratis en je hoeft er geen high-end grafische kaart voor te hebben. Mijn perfecte soort spellen dus…