10min

Tags in dit artikel

, , , ,

De persbijeenkomsten van Sony worden naar goed gebruik twee keer per jaar gehouden, maar in tegenstelling tot voorgaande jaren werd de voorjaarseditie al in januari gehouden in plaats van maart. Na een aantal keren afwezigheid was Techzine er dit keer echter ook weer bij om te bekijken welke producten van Sony we in de eerste helft van dit jaar op de markt kunnen verwachten.

Normaliter worden de aanwezigen van Sony’s persbijeenkomst als eerste bijgepraat over de markt en hoe Sony het daarin doet. Hans den Heijer, manager public relations bij Sony Benelux laat echter weten dat er in de presentatie dit keer alleen plaats is voor de presentatie van nieuwe producten. Wel laat hij weten dat de markt voor consumentenelektronica een paar zware maanden achter de rug heeft.

Dat weerhoudt het bedrijf echter niet om ook dit jaar weer een hoop nieuwe producten te introduceren. Sterker nog, volgens Sony is het bedrijf de maatgevende standaard in home entertainment. Dat uit zich volgens den Heijer onder andere in het feit dat Sony voorloper is in ondersteuning van de Digital Living Network Alliance-standaard (DNLA). Momenteel ondersteunen meer dan 500 producten deze standaard.

3D & Bravia

En als je als bedrijf serieus wilt meedoen in de home entertainmentwereld, dan zul je ook moeten blijven innoveren. Voor Sony is de belangrijkste innovatie dit jaar 3D. En dan niet alleen 3D-televisie, maar ook het opnemen van 3D-beelden. "From lens to livingroom" noemt Sony dat. Zo is Sony het eerste bedrijf ter wereld dat een vrachtwagen heeft geheel uitgerust is om op locatie 3D-beelden op te nemen en te verwerken. Sony werkt verder met Discovery Communications om in de loop van 2011 in Amerika een televisiezender te lanceren die alleen maar 3D-beelden uitzendt.

Uiteraard komt Sony ook zelf met 3D-materiaal in de vorm van films. Momenteel zijn er achttien titels in 3D beschikbaar en later dit jaar moet dat oplopen tot 100. Avatar, de film die 3D toch wel een beetje op de kaart heeft gezet, komt als hybride Blu-ray op de markt, zodat je in 2D of 3D kunt kijken.

Maar een 3D-film hebben is leuk, hem thuis in 3D kunnen bekijken is natuurlijk nog leuker. Het zal niemand verbazen dat Sony dit jaar ook met een Bravia-televisie komt die 3D-beelden kan uitzenden, uiteraard wel in combinatie met een brilletje. Maar het bedrijf komt ook met een nieuw designconcept, genaamd monolith. Deze serie kenmerkt zich door televisie die uit één stuk gemaakt lijken te zijn. Het meest opvallend zijn de modellen ui NX800- en NX700-serie. Die modellen zijn voorzien van een speakervoet waar de schermen onder een hoek van zes graden in staan. Deze modellen zijn tevens voorzien van Wi-Fi en internettelevisie en hebben afhankelijk van het model een beeldfrequentie van 100 MHz of 200 MHz. Hoewel de internetconnectiviteit tot nog toe beperkt is tot het streamen van media vanaf het thuisnetwerk, het bekijken van YouTube-filmpjes en het toevoegen van widgets voor Twitter en Facebook. Sony werkt echter ook samen met diverse televisiezenders voor een functie als ‘uitzending gemist’. Of en wanneer dat in Nederland gaat komen is vooralsnog onbekend.

In totaal kunnen we heel wat nieuwe Bravia-televisies verwachten, die verdeeld zijn in een aantal series met een eigen naam. Zo hebben we de eerder genoemde NX-serie met de naam ‘Presence’. Deze serie is bedoeld voor mensen die de beste televisie met de meeste opties willen hebben, oftewel de ‘experience seekers’. De serie daaronder is de HX-serie en die heet ‘Cinematic’, bedoeld voor de zogenaamde ‘picture enthusiasts’. Vervolgens is er nog de EX ‘Essential’-serie. Zoals gezegd komt er ook nog een Bravia-serie die 3D ondersteunt en dat is de LX-serie.



In de showroom had Sony een opstelling gemaakt met deze nieuwe Bravia in combinatie met speciale brilletjes. In tegenstelling tot de passieve brillen die je in de bioscoop krijgt, gebruikt Sony alleen actieve brillen. Deze brillen communiceren met een zender die op de televisie is aangesloten en zorgen ervoor dat één van je ogen om en om afgedekt worden. Aangezien de beelden in 200 Hz worden weergegeven, zie je dus effectief 100 Hz, maar wel in een veel betere kwaliteit dan wanneer je passieve brillen (met kleurtjes) zou gebruiken. Het moet gezegd worden dat de demo erg indrukwekkend is. Wel moest ik erg wennen aan het kijken van 3D-beelden en ik kan me voorstellen dat je na een avondje 3D-films kijken je wel vierkante ogen hebt.



Op het scherm werden onder andere 3D-beelden van voetbalwedstrijden getoond. Tijdens wedstrijden worden langs de lijn 3D-camera’s gebruikt en het lijkt alsof je zelf langs de lijn staat. Ook werden een aantal demo’s van PlayStation 3-spellen getoond. Hoewel het mogelijk is om bestaande 2D-beelden softwarematig naar 3D om te zetten, is de kans groot dat veel gameontwikkelaars ervoor kiezen om alleen nieuwe titels die mogelijkheid mee te geven. Maar de demo’s van MotorStorm: Pacific Rift en Killzone 2 zagen er fantastisch uit en wat mij betreft is er in de toekomst van gaming zeker een plaatsje voor 3D weggelegd.


Overigens krijgt de PlayStation 3 over enige tijd een tweetal firmware-upgrades. Eerst komt er een upgrade die de PS3 geschikt maakt om 3D-films af te spelen, daarna een upgrade die datzelfde voor games doet. Deze upgrades zijn gratis, maar wanneer ze precies komen is onduidelijk. Wel is duidelijk dat we de eerste 3D-Bravia-televisie rond de zomer kunnen verwachten. Het is nog niet duidelijk of er acties komen waarbij je de actieve brilletjes meegeleverd krijgt, maar je moet erop rekenen dat de brillen zo’n 100 tot 130 euro gaan kosten. En dan moet je de zender nog apart kopen.

Blu-ray

Natuurlijk maakt Sony veel meer producten dan alleen televisies en dat bleek ook wel tijdens de presentatie. Zo kunnen we uiteraard een aantal nieuwe Blu-ray-spelers verwachten. Een van de topmodellen is de nieuwe BDP-S570, die ook voorzien is van een aantal nieuwe features. Zo ondersteunt deze speler naast alle bekende videobestanden ook MKV-bestanden, is er Wi-Fi ingebouwd voor netwerkupdates en BD-live, is hij DLNA-gecertificeerd en kan hij bediend worden met een iPhone of iPod Touch.

Walkman

Verder geeft Sony de strijd op de muziekmarkt nog steeds niet op. Eerder dit jaar introduceerde het de nieuwste telg in de Walkman-serie, namelijk de OLED Walkman 845. Zoals de naam al doet vermoeden is deze Walkman voorzien van een 2,8 inch OLED-scherm en is hij mede daardoor slechts zeven millimeter dun. Verder is deze mediaspeler voorzien van 16 GB ingebouwd flashgeheugen en is er een videoaansluiting aanwezig. Meest trots is Sony echter op de meegeleverde in-ear oordopjes die volgens het bedrijf 98 procent van de omgevingsgeluiden filteren, zodat je alleen je muziek hoort. Niet in het verkeer gebruiken dus.


Camcorders

Op het gebied van videocamera’s probeert Sony zowel de high-end-markt als de low-end-markt te bedienen. Qua high-end doet het bedrijf dat met diverse nieuwe features op zijn camcorders. Zo komen er meer camcorders met de lichtsterke G-lens en de WIDE G-lens. Ook krijgen alle Full HD-camcorders en de instap SD Flash-camcorders de Exmor R-sensor en worden diverse modellen voorzien van Sony’s geavanceerde beeldstabilisatie. Om video’s naar bijvoorbeeld een externe harde schijf te kopiëren is tussenkomst van een pc niet meer nodig, de bestanden kunnen direct via de camcorder gekopieerd worden. Ook gaat Sony zijn camcorders voorzien van een duo-kaartslot, zodat er ook SD-kaartjes in de camcorders gestopt kunnen worden.

Sony komt echter ook met een nieuwe fun-camcorder, namelijk de Bloggie. Deze handzame camcorder kan met 30 fps 1080p-beelden opnemen of met 60 fps 720p-beelden. De lenskop kan 270 graden gedraaid worden, zodat je ook eenvoudig jezelf op de video kunt zetten. Geinigste feature is echter een opzetstukje waarmee je 360 graden-beelden op kunt nemen. Middels bijgeleverde software kun je deze beelden omzetten in een videopanorama. Erg leuk bedacht en het resultaat mag er ook zijn. De Bloggie ligt waarschijnlijk nog deze maand in de winkels en kost 190 euro.


Digitale camera’s

Ook qua digitale camera’s heeft Sony weer diverse zaken in petto. Zo komt het met een nieuwe high-end-compactcamera, te weten de HX5. Deze camera is voorzien van een 25mm G-lens en een 10,2 megapixel Exmor R-sensor. Er is verder een 10x optische zoom en het opnemen van 1080i-beelden behoort ook tot de mogelijkheden. Verder is de camera voorzien van een gps-ontvanger en een digitaal kompas, zodat je niet hoeft te onthouden waar je de foto hebt gemaakt. De HX5 heeft een adviesprijs van 350 euro.

Ook de alpha-serie krijgt een nieuwe telg, te weten de Alpha 450. Deze camera is voorzien van een 14,2 megapixel Exmor sensor en krijgt het eerder genoemde duo-kaartslot. Live View en een HDMI-aansluiting mogen uiteraard niet ontbreken. De adviesprijs voor de body is 600 euro, maar er is ook een kit voor 650 euro of een dubbele kit voor 850 euro.

VAIO

Op computergebied gaat Sony zijn VAIO-laptoplijn weer verder uitbreiden, onder andere met de VPC-Z-serie. Deze serie is voorzien van Intels Core i5-processor, 4GB aan werkgeheugen, twee SSD-schijven met een capaciteit van 64 GB en ingebouwde 3G-functionaliteit. De laptops zijn verder voorzien van Sony’s ‘Dynamic Hybrid Graphics System’. Dit systeem kent drie standen die gekozen kunnen worden met een knop op de laptop. Zo kan er gekozen worden tussen een besparende stand, een stand voor maximale prestaties en een stand waarbij de laptop zelf bepaalt of de ingebouwde grafische chip op de i5 gebruikt moet worden, of dat de GeForce GT 330M GPU van NVIDIA aan de slag moet. Ook is er nog een lichtsensor voorzien die automatisch de helderheid van het scherm en de toetsenbordverlichting regelt. Sony belooft een batterijduur van ongeveer zes uur.



E-readers

Als laatste memoreerde den Heijer nog even aan het succes van de e-reader. Hij citeerde daarbij cijfers van online boekenwinkel Bol.com, dat in januari liet weten dat het vorig jaar ruim 14.000 readers en 63.000 e-books heeft verkocht. Hoeveel e-readers van Sony er in Nederland verkocht zijn wilde den Heijer niet precies kwijt, maar volgens hem ligt dat aantal ongeveer drie keer zo hoog als de aantallen van Bol.com, wat ongeveer 45.000 stuks zou betekenen.

PlayStation

De Sony persbijeenkomsten in Nederland zijn toch al nooit de plaats geweest voor grote aankondigingen op het gebied van de PlayStation en dat was deze keer niet anders. Folkert Langeveld, Marketing Manager van PlayStation in de Benelux, liet weten dat alle ogen bij Sony gericht zijn op de release van een game en dat is Heavy Rain. De game wordt eind deze maand exclusief voor de PlayStation 3 gelanceerd en moet een nieuwe standaard op grafisch gebied neerzetten.

De game is een soort mix tussen een film en een game. Als speler kruip je in de huid van vier personages die op zoek gaan naar de zogenaamde ‘Origami killer’. Waar veel games verschillende verhaallijnen beweren te hebben, belooft Heavy Rain echt een grote diversiteit een verhaallijnen en plotwendingen. Zo is het mogelijk dat je de game uitspeelt met alle vier de personages nog in leven, maar het is ook mogelijk dat één of meerder personages tijdens het spel om het leven komen.

Tijdens het spel controleer je de spelers voornamelijk met zogenaamde quick time events. Als je bijvoorbeeld een gesprek aangaat zweven mogelijke antwoorden of acties om de hoofd van je personage. Elke optie komt overeen met een knop op je controller. Maar als je je in een penibele situatie bevindt draaien die dingen ook heel hard om je hoofd. Ook is er een scene waarbij je personage zichzelf opsluit in een kast. Om in die kast te blijven zitten en niet opgemerkt te worden moet je voor enige tijd een heel moeilijke knoppencombinatie op je controller ingedrukt houden. Zo wordt je op diverse manieren in de sfeer meegetrokken en elke keuze die je maakt zorgt voor een andere wending in het verhaal.

Volgens Langeveld is er voor Heavy Rain echt werk gemaakt van de lokalisering. Dit keer dus geen lullig boekje met slecht vertaalde teksten, maar echte en bekende Nederlandse acteurs die de Nederlandse stemmen voor de game ingesproken hebben. Onder andere Carice van Houten, Frank Lammers, Chris Tates en Waldermar Torentsra hebben hun medewerking aan de game verleend.

Sony Ericsson

Als laatste was het woord aan Harold de Kort, Communicatie Manager Benelux van Sony Ericsson. Hij erkende dat het de laatste tijd wat stil is geweest rond het bedrijf, maar dat moet dit jaar gaan veranderen. Het bedrijf gaat een kleiner portfolio voeren en zich meer richten op design en functionaliteit. Het zal daarbij een drietal platformen gebruiken, te weten Symbian, Android en Windows Mobile.

Paradepaardje moet de nieuwe Xperia X10 worden. Deze Android-telefoon heeft ene 4,0-inch aanraakscherm met een resolutie van 480 x 854 en een razendsnelle Snapdragon-processor van Qualcomm, met een kloksnelheid van 1 GHz. Dat de telefoons van Sony Ericsson in veel gevallen worden voorzien van een goede camera is bekend en ook deze telefoon krijgt een flinke camera, te weten een 8,1 megapixel model.

Net als veel andere telefoonfabrikanten die iets met Android doen, komt ook Sony Ericsson met een eigen interface, te weten het UX-platform. Twee belangrijke applicaties daarin zijn Timescape en Mediascape. Timescape voegt alle informatie rond je sociale netwerken samen in een overzicht. Zo kun je snel door gemiste oproepen, sms-berichten, mails, Tweets en dergelijke browsen. Als je een bepaalde item van een contactpersoon voor je hebt kun je ook op de zogenaamde ‘infinite’-knop drukken, waarna je alle beschikbare informatie over die contactpersoon bij elkaar krijgt.


Hetzelfde idee gaat op bij Mediascape. Deze feature toont alle mediabestanden op je telefoon, maar ook in de PlayNow-dienst van Sony Ericsson. Door bij een bepaalde artiest op de infinite-knop te drukken krijg je snel een overzicht van andere albums van de artiest of filmpjes op YouTube. Ook is het mogelijk om foto’s van je vrienden te taggen. De telefoon kan dan vervolgens met gezichtsherkenning de andere foto’s met die persoon ook taggen.

Al met al een geduchte concurrent voor de andere spelers in de Android-markt. Rond maart kun je van ons een review van deze telefoon verwachten.

That’s all folks

Tot zover onze verslaggeving van de persbijeenkomst van Sony. Zoals te lezen valt kunnen we weer heel wat producten van Sony verwachten de komende maanden en dan hebben we nog maar een beperkte selectie besproken.

Of de innovaties als 3D-televisie ook dit jaar echt zullen doorbreken valt te betwijfelen, maar duidelijk is wel dat we over een paar jaar waarschijnlijk allemaal met een brilletje op naar onze televisies zitten te staren. Duidelijk is wel dat Sony wil blijven innoveren en wat ons betreft komt dat de markt alleen maar ten goede.