3min Devices

Sony en Siemens betreden “industriële metaverse”: wat houdt het in?

Sony en Siemens betreden “industriële metaverse”: wat houdt het in?

Het heeft nog geen naam of een prijs, maar Sony gaat een nieuwe spatial computing-headset voor de zakelijke markt produceren. Siemens is daarin voorlopig de enige partner die bekend is gemaakt. Samen met Sony laat dat bedrijf zien hoe organisaties kunnen profiteren van “immersive engineering” binnen de “industriële metaverse”.

Dat zijn een heleboel marketingtermen tegelijk. Waar we eerder spraken van o.a. virtual reality, mixed reality en extended reality (XR), vatten we dit inmiddels samen tot ‘spatial computing’. Het is een term die Apple vorig jaar introduceerde toen het de Vision Pro onthulde.

Nu komen Sony en Siemens met een product voor “spatial content creation”, dat later in 2024 het levenslicht moet zien. De headset lijkt op PlayStation VR gericht op consumenten, inclusief ergonomische hoofdband voor comfortabel gebruik. De toepassing ervan is echter geheel anders: het richt zich op ontwerpers en ingenieurs om samen “intuïtief” aan design-concepten in 3D te werken.

De headset gebruikt zelf de recent aangekondigde Qualcomm Snapdragon XR2+ Gen 2. Eerder wisten we al van vier andere OEM’s die deze SoC zullen inzetten, maar nu is elke fabrikant bekend. De Sony-headset zal in ieder geval twee 4K OLED-microdisplays inzetten om een zo scherp mogelijk beeld te realiseren.

Industriële metaverse

Centraal bij de aankondiging van Sony en Siemens staat de software. Siemens NX Immersive Designer zal als geïntegreerde oplossing dienen om product engineering mogelijk te maken. Daarbinnen zal dus het ontwerp van 3D-creaties plaatsvinden. Realistische rendering wordt deels door de Qualcomm-SoC geregeld, maar is tevens afhankelijk van cloud-compute.

Onder meer F1-team Red Bull Racing zal gebruikmaken van de nieuwe tools. De nadruk bij de Siemens-keynote tijdens CES 2024 ligt op samenwerking. De “industrial metaverse”, een term die vaker voorkomt in de presentatie, krijgt daarbij meer vorm. Het is voor Siemens een verzamelterm voor de inzet van virtuele middelen in een industriële setting. Zo zouden toepassingen van de Microsoft HoloLens daar eveneens onder vallen. Zo wordt die headset ingezet om bijvoorbeeld te assisteren bij de assemblage van vliegtuigonderdelen.

Concreet houdt “immersive engineering” vervolgens in dat werknemers samen in real-time in 3D aan een ontwerp kunnen sleutelen. Daarbij hoeven gebruikers niet allemaal in dezelfde ruimte te zijn, wordt gesteld. Red Bull Racing zou ontwerpveranderingen kunnen maken binnen een paar uur in plaats van een paar weken. Let wel: het gaat daarbij om styling-keuzes van de RB17, een zeer exclusieve auto bedoeld voor normaal weggebruik.

Toepassingen zijn er zeker, maar precisie lijkt pijnpunt

Het is dus nog even de vraag hoe precies de toepassingen daadwerkelijk zullen zijn. Siemens lijkt de Sony-headset met name te presenteren als een oplossing om concepten te tonen, zonder daar direct aan te sleutelen. De eerder genoemde styling-keuzes zouden dus snel opeenvolgend aan een hooggeplaatste executive getoond kunnen worden in een korte tijd. Er hoeft dus geen fysiek schaalmodel gecreëerd te worden.

De bombastisch klinkende “industriële metaverse” grijpt dus terug naar een al bewezen toepassing van spatial computing. Daarin is de Siemens-Sony-samenwerking uiterst logisch, gezien de expertise op het gebied van respectievelijk industriële toepassingen en virtual reality. Het zou dus een concurrent van de Apple Vision Pro kunnen zijn voor zakelijke gebruikers, ook al moet nog blijken bij welke toepassingen dat apparaat precies tot zijn recht zal komen. Het is vooralsnog opvallend stil rondom de app-ontwikkeling voor visionOS, het besturingssysteem van Apple’s headset.

Daarover hebben we eerder deze week al uitgebreid gesproken, met een vooruitblik op de ontwikkelingen rondom spatial computing: