Zo gebruik je een economische recessie om de concurrentie voor te blijven

Abonneer je gratis op Techzine!

In ons persoonlijke leven wordt datgene wat we via digitale media waarnemen in grote mate beïnvloed door AI-algoritmen. Smartphones en tablets die we bij ons dragen, volgen ons online gedrag en bepalen bijvoorbeeld de zoekresultaten of de route waarmee (AI denkt dat) we het meest geholpen zijn. Maar dat geldt vooral voor de consumentenmarkt; in de B2B-markt staat dit nog in de kinderschoenen. Hoewel Covid-19 hele sectoren van onze wereldeconomie heeft stilgelegd, is dit waarschijnlijk hét perfecte moment voor bedrijven om hun investeringen in bedrijfssoftware en de mogelijke toepassingen van AI eens goed tegen het licht te houden. Daarbij zal het vooral gaan om innovaties die nieuwe omzet genereren en de klantervaring verbeteren.

Wat staat ons te wachten?

Uit een recent IFS-onderzoek blijkt dat 90 procent van de industriële bedrijven AI-investeringen op de planning heeft staan. Dit jaar lanceert IFS producten om Machine Learning (ML) en AI in de bedrijfsvoering van klanten te stimuleren. IFS-klanten kunnen deze technologie gebruiken zonder datawetenschappers in te huren. Voor sommige van deze technologieën, zoals de nieuwe tool die de reisduur in bepaalde regio’s voorspelt, zijn zelfs geen klantgegevens nodig. Andere zijn gebaseerd op klantgegevens in IFS-software en andere bronnen van derden. Klanten kunnen kiezen uit verschillende kant-en-klare modellen of hun eigen use case creëren.

IFS-klant Cheer Pack, een in de Verenigde Staten gevestigde verpakkingsfabrikant, heeft bijvoorbeeld al AI-gestuurde autonome robots ingezet om voorraad te verzamelen en op het juiste moment naar de werkvloer te transporteren. IFS-software regelt het werk van deze gespecialiseerde robots en legt deze transacties vast en slaat deze op in het IFS-registratiesysteem van Cheer Pack.

4 dingen die je nu kunt doen

Bedrijven die willen profiteren van de huidige situatie, kunnen de volgende vier dingen doen om een ​​echt zinvolle digitale transformatie te realiseren:

Update je huidige software

Zorg ervoor dat je de nieuwste en beste versie van jouw bedrijfssoftware-oplossing(en) gebruikt. Hierdoor wordt de uiteindelijke overgang naar een nieuwe omgeving sneller, gemakkelijker, minder disruptief en betaalbaarder.

Verdiep je in Business Value Engineering

Onderzoek de organisatie vanuit het oogpunt van Business Value Engineering (BVE). Zo kun je bijvoorbeeld een zogenoemde digital twin maken van je bedrijf waarmee je je bedrijfsprocessen op korte termijn kunt optimaliseren – een tool die uiteindelijk ook door AI zal worden gebruikt om te begrijpen hoe waarde door de organisatie stroomt. Dit stelt bedrijven in staat om AI zakelijk in te zetten, volledige processen te automatiseren, de klantervaring te verbeteren en waarde te creëren op disruptieve en nieuwe manieren.

Vermijd ontslagen

Bedrijven kunnen ontslagen vermijden door hun getalenteerde managementteams opnieuw te laten focussen op hun bijdrage aan Business Value Engineering. Elke bedrijfsbrede verandering – of deze nu wordt ondersteund door disruptieve technologie of niet – is een ‘garbage in, garbage out’-propositie. Hoe meer betrokkenheid en aandacht van senior mensen die op de hoogte zijn van de organisatie, haar markten en uitdagingen, hoe beter. Op dit moment hebben deze sleutelfiguren mogelijk meer tijd om bij te dragen. En dat is gunstig, ongeacht of je onderweg bent naar enterprise-AI of enterprise-software gebruikt om andere organisatiedoelen te bereiken.

Stel risico- en verwachtingsmanagement centraal

Als je focus op AI ligt, zijn er extra niveaus van complexiteit. Ten eerste is de uitkomst van het project niet altijd bekend. Ja, we hebben meestal een idee van wat we kunnen bereiken – bijvoorbeeld het beter kunnen voorspellen van belangrijke bedrijfsgebeurtenissen – maar de kwaliteit van de uitkomst is vaak onbekend aan het begin van een project. Dit is spannend, maar brengt ook een bepaald risico met zich mee.

Ten tweede is er het managen van verwachtingen en het verzekeren van vertrouwen in de resultaten van een AI-project. Zorg ervoor dat de beslissingen, aanbevelingen en plannen die van AI komen, verklaarbaar zijn en kunnen worden gekoppeld aan solide rekenprocessen en betrouwbare datasets. Hierdoor zullen je werknemers, klanten en stakeholders het proces vertrouwen.

Nu is het moment

We bevinden ons op een keerpunt in de geschiedenis. Bedrijven die nu de juiste organisatorische investeringen doen, zullen uit onze huidige recessie komen en de concurrentie voorblijven.

Dit is een ingezonden bijdrage van IFS. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.