UnitedConsumers: Smartphone zorgt voor chronisch slaaptekort

Slaapproblemen zijn in grote getallen aanwezig in onze huidige maatschappij. Vooral veel jongeren kampen met chronisch slaaptekort. Het overmatig gebruik van smartphones is hier de grootste boosdoener in, veel tieners bekijken namelijk vlak voor het slapen hun telefoon nog even.

Wie checkt zijn of haar telefoon nu niet even voor het slapengaan? Even kijken wat er gebeurt op Facebook of de laatste headlines checken. Ziekenhuizen krijgen jaarlijks te maken met honderden tieners met slaapproblemen. Wie vlak voor het slapengaan nog even over Facebook scrollt, krijgt met emoties te maken. Je wordt blij, enthousiast, verdrietig of kwaad van de posts. Reageren zorgt ervoor dat je in eindeloze discussies verzeild raakt en als je niet reageert houd je het gevoel vast. Hoe dan ook: je hersenen worden weer aan het werk gezet. En dat is nou juist niet wat we willen wanneer we gaan slapen. Negatieve berichten houden ons ook extra wakker.

Veel pubers van rond de 17 jaar oud slapen nog maar drie tot vier uur per nacht. Dit duurt maanden achter elkaar en heeft een flinke invloed op de schoolprestaties. Jongens gebruiken hun telefoon veel om spelletjes te spelen, terwijl meisjes veel bezig zijn met Facebook en Whatsapp. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 jongeren te maken heeft met grote slaapproblemen en dat de meerderheid slaaptekort heeft. Leraren geven aan dat ze vaak oververmoeide leerlingen in hun klas hebben en daar ook serieus last van hebben.

Blauw licht

Daarnaast heeft het blauwe licht dat je smartphone uitstraalt ook een slechte invloed op de hersenen. Dit licht zorgt er namelijk voor dat je hersenen geprikkeld worden en het seintje krijgen dat ze actief moeten worden. Je hersenen worden wakker gemaakt als je eigenlijk moet gaan slapen. Dit effect gaat ook nog eventjes door, waardoor je lastiger in slaap kunt komen.

Slaapproblemen zijn volgens deskundigen eenvoudig op te lossen: gewoon weg met de smartphone naast het bed en voor het slapengaan. Twee uur voor het slapengaan mag de smartphone al niet meer worden gebruikt. Vooral social media blijken erg verslavend omdat mensen een continue druk voelen om up to date te blijven. Wen jezelf daarom aan om enkel overdag je social media te checken.

Ontregelde klok

Een biologische klok die ontregeld is, is vergelijkbaar met een jetlag en zit het leervermogen flink in de weg. Bij pubers heeft dit grote gevolgen op latere leeftijd. In de diepe slaap wordt aan het begin van de nacht de abstracte kennis verwerkt, maar in de REM-slaap verwerken we psychologische prikkels en leggen we het ruimtelijk inzicht vast.

Deze informatie is samengesteld door UnitedConsumers.