3min

Tags in dit artikel

, , ,

Retailmedia bestaan al tientallen jaren, waarbij merken adverteren in de gangpaden en bij de kassa’s. Door zich te richten op consumenten die al bezig zijn met een aankoop, kan de juiste reclameboodschap de verkoop direct stimuleren. Vóór digitalisering was dit meestal tijdrovend, arbeidsintensief en kostbaar, maar door digitalisatie kunnen retailers op een effectieve manier shoppers bereiken vlak voor de aankoop.

Om van de exponentiële groei van retailmedia te profiteren, moeten retailers maximale waarde uit hun data halen. Uitgebreide datastrategieën zijn cruciaal voor retailers om te begrijpen hoe ze de inzichten kunnen delen met merken, zonder de privacy van hun klanten in gevaar te brengen. Om een volledig beeld van de consument te krijgen, moeten retailers hun infrastructuur en capaciteiten op het gebied van datamanagement versterken.

De aantrekkingskracht van retailmedia

Retailers hebben te maken met een aanzienlijke druk op hun marges als gevolg van de inflatie en harde prijsonderhandelingen met leveranciers. Retailmedia bieden niet alleen de kans om merkreclame in winkels te optimaliseren, maar ook om first-party data te gebruiken om nieuwe inkomstenstromen te creëren. Merken kunnen gebruik maken van deze ‘diepere’, first-party data om inzicht te krijgen in de gewoonten van de consument op het moment dat ze klaar zijn om op ‘kopen’ te klikken. Retailmedia kunnen adverteerders helpen een grotere ROI te behalen in een tijd waarin het belangrijker is dan ooit om reclamebudgetten verder te laten reiken.

Door het online shopgedrag hebben retailers veel advertentiemogelijkheden paraat, van standaard banners tot advertentie in apps of op de social kanalen. Door deze te verrijken met first-party data over het winkelgedrag van klanten, krijgen adverteerders de mogelijkheid op basis van doelgroepsegmentatie  gepersonaliseerde boodschappen te sturen en de juiste frequentie en timing te gebruiken. Dit vergroot de kans op het behalen van korte termijn doelstellingen, en helpt bij het bouwen van het merk op de lange termijn.

Het volledige potentieel van retailmedia benutten

Veel merken hebben nog een lange weg te gaan voordat ze het volledige potentieel van retailmedia benutten. Het implementeren van gebruiksscenario’s voor retailmedia vereist een synergie van technologie, data-infrastructuur en mensen. Het gaat om het bouwen van een gecentraliseerd dataplatform om datasilo’s te doorbreken en een eenduidig beeld van de klant te creëren. Nadat deze data op de juiste manier is verzameld en beheerd, moeten de juiste processen worden geïmplementeerd om partners en derde partijen in staat te stellen veilig samen te werken op de datasets. Bovendien kunnen bedrijven nog een stap verder gaan door gebruik te maken van data cleanrooms, waarmee ze inzichten kunnen verkrijgen uit gevoelige of gereguleerde data zonder de onderliggende data bloot te geven. Dit betekent dat ze volledige controle hebben over de exacte data die ze willen delen met derden.

Hoewel retailmedia nog in de kinderschoenen staan, zien we al verschillende modellen. Sommige retailers bewaken hun data goed en gebruiken ze alleen intern om adverteerders te helpen gerichte campagnes te ontwikkelen. Anderen onderzoeken de mogelijkheden om data rechtstreeks met adverteerders te delen als een dienst met toegevoegde waarde. Om dit effectief te doen, moeten retailers zich niet alleen zien als ‘boodschappenverkoper’, maar ook als technologiebedrijf met waardevolle data.  Het is dan ook belangrijk om het juiste talent aan te trekken in de adverteerderswereld en datawetenschap.

De toekomst van retailmedia

Retailmedia groeien nu al in een duizelingwekkend tempo en geven de reclamewereld zoals wij die kennen een nieuwe vorm. Deze trend zal alleen maar toenemen. Voor retailers biedt het een nieuwe bron van inkomsten met hoge marges en voor merken is het een manier om advertentiedoelstellingen te bereiken in (merk)veilige ruimtes, zonder dat het budget wordt overschreden.

Om van deze groei te profiteren, moeten retailers ervoor zorgen dat hun first-party data niet in silo’s worden bewaard en klaar zijn om te worden geactiveerd voor samenwerking met externe partners. Door shopperdata te uit te breiden naar off-site reclamenetwerken, kan het volledige potentieel van retailmedia en data worden benut.

Dit is een ingezonden bijdrage van Snowflake. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.