4min

Tags in dit artikel

, , ,

Op het hoogtepunt van de pandemie hadden bijna 1,6 miljard kinderen in 195 landen geen toegang tot fysieke klaslokalen in het wereldwijde onderwijs. Maar ondanks lege scholen ging het leren zelf door: moderne technologische oplossingen hebben online onderwijs over de hele wereld vergemakkelijkt.

Momenteel evalueren veel onderwijsinstellingen de terugkeer naar de klas of gaan ze terug naar een mix van online en persoonlijk onderwijs. Dit biedt duidelijk kansen voor innovatie en verbetering. Nieuwe manieren van leven, werken en leren zijn toegankelijk gemaakt en leerlingen en docenten zijn steeds meer op zoek naar hybride leermodellen om de leerervaring te verrijken. 

Overtuigende argumenten voor een overstap naar hybride lesvormen

Om continuïteit in het leren te bieden, zijn het gebruik van online videoconferenties, platforms voor leermanagement en virtuele beoordelingstools sterk toegenomen. Veel docenten en studenten staan tegenwoordig open voor een meer hybride aanpak waarin plaats is voor de specifieke voordelen. Het gebruik van virtuele samenwerkingstools zal in de toekomst standaard zijn, want de impact van digitale technologieën heeft het onderwijs al ingrijpend veranderd.

Een bredere implementatie van online leerplannen is een kans om de kwaliteit en het bereik van het onderwijs te verbeteren en het inclusiever en rechtvaardiger te maken. Hybride onderwijs kan voor meer gelijke kansen gaan zorgen, omdat de mogelijkheid bestaat het onderwijs universeel te maken voor de meest kwetsbare en gemarginaliseerde bevolkingsgroepen.

Daarnaast zijn er duidelijke kostenbesparingen verbonden aan leren op afstand. Er is minder afhankelijkheid van fysieke middelen en er is geen reistijd meer. Studenten kunnen ook in hun eigen tempo leren en een onderwerp met gemak inhalen of opnieuw doornemen. Daarnaast betekent digitaal werken dat docenten de kwaliteit en relevantie van hun leerplan kunnen verbeteren door hulpmiddelen en materialen in realtime bij te werken.

Ook andere voordelen op langere termijn worden duidelijk. Online leren en samenwerken helpt studenten om voorbereid te zijn op het soort organisatorisch inzicht, emotionele intelligentie en zelfdiscipline dat nodig is voor hun toekomstige beroepen.

Waarom robuuste audio belangrijk is

Effectief leren is afhankelijk van de betrokkenheid van studenten. In vergelijking met het fysieke klaslokaal zijn er talloze potentiële problemen die zich kunnen voordoen bij leren op afstand, zoals een slechte wifi-verbinding, haperende video’s en storende achtergrondgeluiden. Hoewel video en content een cruciale rol spelen bij de verbinding van docenten en leerlingen, wordt het belang van hoogwaardige audio vaak over het hoofd gezien. Urenlange online lessen betekenen dat leerlingen zich sterker moeten concentreren op het verwerken van non-verbale signalen zoals gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en het audiogeluid. Die belasting kan vaak leiden tot cognitieve vermoeidheid.

Slechte audio-ervaringen kunnen dit nog verder verergeren. Het emotionele en mentale welzijn van leerlingen wordt aangetast, met een nadelig effect op het concentratievermogen. Dergelijke slechte audio-ervaringen kunnen een aanzienlijke impact hebben. EPOS ontdekte dat 35% van de eindgebruikers zich gefrustreerd en geïrriteerd voelt door slecht werkende audioapparatuur, terwijl 25% de ervaring zelfs stressvol vindt.

Op het gebied van hardware vertrouwen veel studenten op headsets van consumentenkwaliteit met twijfelachtige duurzaamheid, beperkte IT-ondersteuning en beheerbaarheid. Tel hierbij de uitdagingen op van lawaaierige omgevingen (slaapkamers, huizen, cafés) en het probleem van meerdere deelnemers die tegelijkertijd spreken en de voorspelbare uitkomst is vermoeidheid en gebrek aan motivatie.

Investeer in de juiste oplossingen om aan diverse behoeften te voldoen

De behoefte aan betere connectiviteit en robuuste audio- en videoapparatuur om naadloos leren mogelijk te maken, was nooit eerder zo dringend. Het koppelen van professionele headsets aan leersoftware biedt aanzienlijke voordelen. De juiste tools kunnen een stabiele ervaring bieden, ongeacht het geluidsniveau, dankzij het gebruik van zowel actieve ruisonderdrukking als passieve geluidsdemping. Ze kunnen ook een grote bijdrage leveren aan het elimineren van miscommunicatie en herhaling minder noodzakelijk maken.

De digitalisering van scholen was al op gang gekomen voor de pandemie, met de wijdverspreide introductie van tools als interactieve whiteboards en Chromebooks. Maar de pandemie zal in onze herinnering blijven als een belangrijke aanjager van deze trends. Het afgelopen jaar was de onderwijssector gedwongen om snel, vaak stukjebij beetje, te reageren. Daardoor hadden veel scholen niet de tijd en ervaring om de juiste hulpmiddelen te vinden voor hun studenten. Er moet immers met veel factoren rekening worden gehouden: interoperabiliteit met bestaande infrastructuur, de omvang en budgetten van klassen, comfort en gehoorbescherming.

Het onderwijs staat aan de vooravond van een nieuw tijdperk

Er is niet slechts één leerstijl, dus waarom zou er maar één type lesmateriaal zijn? Docenten moeten de actuele oplossingen en investeringsprioriteiten opnieuw onderzoeken om te zorgen voor de juiste tools en aan verschillende behoeften te voldoen. Dit omvat ook het overwegen van ontwerpwijzigingen die moeten worden aangebracht om positieve ervaringen te leveren. Bijvoorbeeld een grotere behoefte om na te denken over veiligheidsmaatregelen, zoals bescherming tegen akoestische schokken voor jongere leerlingen. Er moet ook rekening worden gehouden met de behoeften van verschillende leeftijdsgroepen, waaronder de grootte van het apparaat en het comfort van de drager.

Hoogwaardige audio zal echt een onderscheidende factor worden om het potentieel van studenten te benutten. Hybride onderwijs betekent dat leerlingen en docenten elke dag overal kunnen zijn – in de klas, thuis of onderweg. Om ervoor te zorgen dat hybride onderwijs effectief blijft als leerlingen weer terugkeren naar hun klassen, moeten docenten en leerlingen de beschikbare oplossingen bekijken en ze optimaliseren. Dit verbetert de leerervaring van leerlingen, zowel binnen als buiten de fysieke klas.

Dit is een ingezonden bijdrage van Theis Mork, Vice President of Product Management bij EPOS. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.