De wereldwijde CO2-uitstoot verlaagde in 2020 met 6,4% als gevolg van de coronapandemie, die internationale economieën en sociale activiteiten deed stilstaan. Het onderwerp ‘duurzaamheid’ opnieuw bovenaan iedereens agenda. Inmiddels is meer dan ooit duidelijk dat duurzaamheid niet slechts een trend is, maar een serieus onderwerp is dat hoogstwaarschijnlijk voor eeuwig bij ons blijft. De EU stelt al lange tijd – ambitieuze – klimaatdoelen vast waar we ook in Nederland flink mee aan de slag gaan. Dat er iets moet gebeuren op het gebied van klimaat en energietransitie is al langere tijd duidelijk: weinig industrieën ontkomen hier aan.

Of we nou vanuit ons mens zijn een interne motivatie hebben om de planeet te beschermen, of dat we als consumenten veranderende verwachtingen hebben, voor élk bedrijf en élke ondernemer is belangrijk om niet achter de feiten aan te lopen. De noodzaak van verduurzaaming is voor iedereen relevant.

Wereldwijd zijn 73% van de consumenten al bereid om hun gedrag aan te passen voor het klimaat. 81% van hen vond het hierbij wel de taak van ondernemingen om de leiding in te nemen. Dit geeft al aan dat de druk om duurzaam(er) te ondernemen vanuit verschillende kanten komt. Dit geldt zeker ook voor de logistiek- en transportsector. Zij zijn de grootste aandeelhouders wat betreft koolstofmonoxide productie en de groeiende CO2-voetafdruk.

Vroeg of laat zal deze sector een verduurzamingsslag moeten maken. Er wordt al veel gedaan wat betreft grootschalige logistiek. Zo heeft Duitsland al een volledig elektrische snelweg geopend voor vrachtwagens. Deze innovaties zijn zonder twijfel noodzakelijk voor de toekomst, maar hoe uitvoerbaar zijn deze innovaties eigenlijk? Neem bijvoorbeeld ‘the last-mile’, oftewel de afstand tussen het laatste distributieknooppunt en de voordeur van de klant.

The last-mile

Deze last-mile is vaak duur en betreft kortere routes in kleinere busjes met beperkte laadruimte. De complexiteit van het vervoeren van grote hoeveelheden vracht van een fabriek naar een magazijn valt in het niet in vergelijking met het vervoeren van kleine pakketjes naar huizen en bedrijven. Naast het feit dat de last-mile een duur onderdeel van de logistieke cyclus is, doet dit het milieu ook geen goed.

Het aandeel van het totaal aantal lege kilometers dat vrachtwagenchauffeurs rijden is sinds eind jaren 90 blijven hangen op 35%. Dat wil zeggen dat een groot aantal vrachtwagens die wereldwijd de weg op gaan met een lege lading rijdt. Bij last-mile bezorgers is dat getal een stuk hoger, en wordt ook alleen maar groter. Om de klimaatdoelen te behalen zal er ongetwijfeld veel moet gebeuren op het gebied van de infrastructuur en voertuigtechniek die nu benut wordt. Maar die investeeringen hebben weinig nut als de transportsector nog onnodige kilometers maakt. Hier valt nog veel te winnen, en hoeft ook niet veel te kosten.

Voorspellingen geven aan dat last-mile kilometers daarentegen in de 100 grootste steden wereldwijd blijven groeien, met maar liefst 30% tegen 2031. Sterker nog, tegen die tijd wordt er voorspeld dat er 36% meer bestelbusjes in de grote steden rondrijden, wat leidt tot grotere CO2 uitstoot en meer (dus drukker) verkeer. Maar kunnen we van last-mile bezorgdiensten vragen om miljoenen te investeren in het volledig elektrisch maken van hun vloot? En is dit daadwerkelijk het antwoord op de alsmaar groeiende CO2-voetafdruk? Als alle transportvoertuigen op de weg elektrisch zouden zijn, moeten deze allemaal opgeladen worden. Hier tegenover staan de voorspellingen dat we al bijna aan de limiet zitten van het elektriciteitsnet.

Als we dit nog verder pushen is de overheid wellicht genoodzaakt om te kijken naar andere, minder duurzame vormen van het genereren van stroom om op die manier aan de vraag van alle gebruikers te kunnen voldoen.

Een manier van verduurzaming die geld en tijd bespaart en de klantervaring verbetert

Met alle mogelijke hobbels op de weg vraag je je wellicht af welke oplossingen er nog overblijven. Gelukkig zijn er veel manieren om de CO2-voetafdruk in de logistieke sector te verkleinen. Niet alle oplossingen vergen enorme investeringen in tijd, geld en middelen. Wat als de transitie naar een duurzame transportsector tijd en geld zou schelen? De oplossing zit in het implementeren van simpele en betaalbare technische oplossingen, waarmee nog veel te winnen valt voor bijvoorbeeld het optimaliseren van routes. Het gebruik van SaaS-oplossingen is noodzakelijk voor last-mile bezorgdiensten als ze voorop willen blijven lopen.

Een bestelbusje met 100 pakketjes, moet 100 keer bij verschillende adressen stoppen. Dit is kostbaar en erg complex om bij te houden. Met route optimalisatie gaat dit process stukken efficienter dan wanneer de bezorger willekeurig het lijstje met adressen afgaat. Logistieke bedrijven zitten in een beroep van efficiëntie. Een van de makkelijkste manieren om het beter te doen ten opzichte van de concurrentie is om kosten te verlagen, levertijden te verkleinen en efficiënter de juiste pakketten in de juiste handen te krijgen. Route optimalisatie is een stap in deze richting en heeft verschillende belangrijke voordelen.

De positieve impact op het milieu

Het optimaliseren van routes betekent minder kilometers, minder uitstoot en minder chauffeurs op de weg. Samenwerking is hierbij essentieel. Inzicht hebben in de exacte locatie van chauffeurs en de mogelijkheid hebben om hun routes in real-time aan te passen op basis van de huidige locatie van de leveringen en afstand tot hun afhaalpunt is erg belangrijk. Dit voert het aantal inactieve chauffeurs en omleidingen veroorzaakt doordat chauffeurs die wachten op hun volgende afleveradres terug.

Door het proactief managen van routes, kunnen fouten worden vermeden en kan CO2 uitstoot drastisch gereduceerd worden. Behalve dat dit kosten besparend werkt, blijkt ook dat een grotere focus op duurzaamheid klanten langer tevreden houdt. Sterker nog, 70% van de consumenten die bezig zijn met duurzaamheid geven aan meer te willen betalen voor een service die bijdraagt aan het verminderen van hun uitstoot.

Besparen van tijd en geld

Daarnaast leidt het effectief plannen en optimaliseren van routes tot het besparen van tijd en geld. Hoe optimaler de routes, hoe minder chauffeurs nodig zijn, hoe minder lege busjes op de weg en hoe minder het benzine verbruik. Kosten worden zo ook bespaart op het gebied van ‘wear and tear’. Hoe minder kilometers bezorgbusjes maken, des te minder onderhoud nodig is om die busjes op de weg te houden. Dit kan bezorgdiensten hoge kosten besparen.

Klantervaring en loyaliteit

Chauffeurs kunnen hun tijd op de weg optimaal gebruiken en daarbij late bezorgingen verminderen, wat een positief effect heeft op de klantervaring en loyaliteit van bezorgdiensten.Consumenten worden steeds gevoeliger voor bezorgtijden en toegang tot informatie hierover. Bijna 42% van de consumenten geeft aan een aankoop te annuleren bij een gebrek aan snelle bezorgtijden. Mocht een bestelling vertraagd worden, willen klanten hiervan ook op de hoogte zijn. Alleen al de klant informeren dat een bestelling later dan verwacht aankomt, kan ervoor zorgen dat klanten 70% meer geneigd zijn om dezelfde bezorgservice weer te gebruiken. Dat ene berichtje met ‘jouw pakketje komt eraan’ kan wonderen doen voor de klantervaring. En dat terwijl het ook nog CO2 verminderd.

Retourneren

Het optimaliseren van routes zorgt ervoor dat het beheren van retourzendingen beter uitvoerbaar wordt.

Het synchroniseren van retourbeheer met chauffeurs en klanten verlaagt het aantal lege ritten dat wordt gereden tussen het afleveradres en magazijnen. Door chauffeurs die weer terugkeren richting de magazijnen te koppelen met retour pakketten die ook die kant op moeten, worden lege busjes vermeden. Op die manier draagt iedere kilometer, en elk druppeltje benzine bij aan het hele logistieke process.

Belangrijk, gezien het feit dat 30% van alle online aankopen geretourneerd worden tegenover 9% van fysieke winkel aankopen. Op dit vlak valt dus veel te winnen. Zowel op het vlak van besparen van kosten, als op het vlak van brandstofverbruik en duurzaamheid. Het ophalen en retourneren van ongewenste aankopen blijft een ingewikkeld en kostbaar process. Is één busje groot genoeg om alle pakketjes terug te brengen naar de opslag? Wat als de ophaal locatie uit de route ligt? Route optimalisatie zorgt ervoor dat chauffeurs optimaal worden ingezet om het aantal retourneringen aan te kunnen, terwijl ze het minimale aantal kilometers afleggen.

Toekomstperspectief

Behalve de logistieke voordelen en kosten die bespaard worden met route optimalisatie, ligt het grootste voordeel van route optimalisatie in het bijdragen aan een duurzame toekomst. Er moet – snel – verandering komen op het gebied van duurzaamheid binnen de logistiek- en transportsector. Grote inversteeringen in elektrische or waterstof voertuigen, of duurzame infrastructuur, kunnen hier veel aan bijdragen. Maar het is ook belangrijk om goed te kijken naar de haalbaarheid van de verschillende oplossingen. Door techniek en software te omarmen, kunnen bezorgdiensten nu al een stap in de juiste richting zetten en ervoor zorgen dat ze niet achter de feiten aanlopen.

Logistiek en SaaS technologie – een match made in heaven

Het moge duidelijk zijn: de voordelen van het up-to-date blijven met de technologische trends en mogelijkheden binnen de logistiek- en transportsector wegen op tegen de kosten. Als een paar jaar geleden werd beloofd dat investeren in duurzamer zijn, goedkoop zou zijn om te implementeren, kosten zou besparen en bezorg resultaten zou optimaliseren, zouden veel ondernemers dat wellicht niet hebben geloofd. Maar wat blijkt, duurzaam transport kan wel eens de sleutel zijn tot de groei van je bezorgbedrijf.