2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De Chinese hardwarefabrikant Honor heeft vandaag zeer duidelijk uitgesproken wat zijn ambities zijn. Het wil de wereldwijde smartphonemarkt veroveren door de nadruk op zijn apparaten op kunstmatige intelligentie te leggen. De gedachte is om op die manier de komende vijf jaar in de wereldwijde top drie van smartphonefabrikanten te komen staan.

Honor wordt volgens CEO George Zhao een “echt wereldwijd merk”. Het bedrijf concentreert zich de komende tijd vooral op landen buiten China, waaronder Rusland, India en Turkije. Maar tegelijkertijd probeert men een voet aan de grond te krijgen in de Europese markt. Dat moet lukken door die nieuwe focus.

Ultieme doel

Momenteel staat Honor niet in de top vijf grootste smartphonemerken wereldwijd. Daar moet wat CEO George Zhao snel verandering in komen. Het doel is om binnen de komende drie jaar in de top vijf te staan en binnen vijf jaar in de wereldwijde top drie. Daar heeft het wel nog een behoorlijke kluif aan: momenteel is China goed voor 85 procent van de omzet van Honor.

Daar zal de komende jaren verandering in moeten komen. Tegen 2022 wil Honor dan ook dat zestig procent van zijn omzet van buiten China komt. Dat is een behoorlijke omschakeling, waarvoor het bedrijf een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie nodig heeft. Die wordt gezocht in high-end telefoons voor lage prijzen.

Nieuwe telefoons

Die strategie is al ingezet met de lancering van twee nieuwe smartphones in Londen.  Honor, dat overigens een dochter is van Huawei, presenteerde de Honor 7X en de Honor View 10. Het is voor het eerst dat telefoons van het merk buiten China gelanceerd zijn. De View 10 maakt gebruik van kunstmatige intelligentie die door Huawei ontwikkeld is en met de Kirin 970-processor geleverd wordt. Dat betekent dat de View 10 gebruik kan maken van beeldherkenning en een AI-assistent.