Google, Yahoo, AOL en Microsoft’s MSN, de vier grootste Amerikaanse zoekmachines menen de persoonlijke informatie van gebruikers te berschermen. Onderzoek laat blijken dat deze belofte met een korreltje zout genomen moet worden.

De privacy policies van zoekmachines zijn namelijk helemaal niet zo gericht op de privacy van zoekmachinegebruikers, de enorme hoeveelheid opgeslagen informatie van zoekopdrachten kan namelijk gewoon door de overheid worden opgevraagd. Dit terwijl deze informatie niet toegankelijk is voor de internetter zelf. Deze informatie bestaat uit zoekopdrachten over gezondsheidsproblemen tot investeringen die je onderzoekt.

De bedrijven stonden niet bepaald te popelen om vragen te beantwoorden met betrekking tot de opslag van zoekopdrachten. Bekend is dat Google en Yahoo informatie bewaarden zolang het ‘zinnig’ zou zijn, terwijl Microsoft gegevens bewaart "gebaseerd op de noodzaak om onze online diensten effectief te laten draaien en beheren terwijl de privacy van de gebruiker beschermd wordt".
De zoekmachine AOL zegt de gegevens voor 30 dagen te bewaren, iets dat achteraf helemaal niet waar bleek te zijn. AOL publiceerde onlangs 20 miljoen zoekopdrachten, een actie die niet bepaald door privacy voorstanders gewaardeerd kon worden.

Eigenlijk is de grote lijn in het verhaal overduidelijk, naarmate de kennis van zoekopdrachten toeneemt, stijgt de interesse voor de zoekopdrachten proportioneel voor adverteerders. Het bedrag dat in online advertenties omgaat laat dit beeld al ruimschoots blijken, alleen in Amerika zal er in 2010 voor 29 miljard aan online advertenties omgaan.