Samsung luistert meer naar gebruikers bij ontwikkelen smartphones

Op het Mobile World Congress in Barcelona had Techzine vandaag een interview met Rory O’Neill, de vice-president brand en product marketing van Samsung Electronics. In dat gesprek liet O’Neill duidelijk weten dat er sprake is van een omslagpunt het afgelopen jaar. Samsung stopt niet langer zelf de innovaties in smartphones, maar in plaats daarvan luistert het nu naar zijn gebruikers bij het ontwikkelen van nieuwe modellen.

Samsung heeft het afgelopen jaar de kritieken op de Galaxy S6 (Edge) ter harte genomen. Gebruikers klaagden het ontbreken van het microSD-slot en het feit dat de Galaxy S5 waterdicht was en de Galaxy S6 niet meer. Twee dingen die Samsung in de Galaxy S7 heeft hersteld, het microSD-slot is weer terug en het toestel is weer waterdicht. Daarnaast zijn de klepjes om de poorten af te dichten achterwege gebleven want dat is niet meer nodig.

Volgens O’Neill is dit in lijn met het nieuwe beleid, waar feedback en kritieken van gebruikers veel belangrijker is geworden. Samsung luistert echt naar zijn gebruikers voor de ontwikkeling van nieuwe smartphones. De afgelopen jaren heeft Samsung echt zelf de innovatie gebracht vanuit nieuwe ontwikkelingen, maar dat wordt steeds lastiger. Nu is de gebruiker aan het woord en gaat Samsung zijn best doen om die zoveel mogelijk tevreden te stellen.

Het betekent overigens niet dat het bedrijf op alle verzoeken van gebruikers een antwoord heeft of een oplossing. De gebruikers die nog steeds verzoeken om een verwisselbare batterij kunnen dat vergeten. Samsung heeft met de Galaxy S7 ervoor gekozen om dit opnieuw niet mogelijk te maken. Wel heeft Samsung de accucapaciteit opnieuw fors groter gemaakt en is de oplaadtechnologie verbeterd zodat het toestel nog sneller kan worden opgeladen.

Op de vraag wat voor Samsung belangrijker is, marktaandeel of value, kregen we als antwoord dat de klanttevredenheid nu het allerbelangrijkste is. Daarna volgen uiteraard marktaandeel en value, maar dat moet een balans zijn. Samsung kan prima leven met minder marktaandeel als de winst op de smartphones wel stijgt.

Echte innovaties voorbij

We hebben met Samsung ook gesproken over hoeveel innovatie nog mogelijk is in smartphones. Daar zit natuurlijk nooit een echt einde aan, maar het wordt allemaal wel minder groot en revolutionair. Inmiddels zijn de processoren razendsnel, de smartphones hebben meer pixels dan de gemiddelde laptop, de compact camera is bijna verdwenen en nu krijgen we DSLR-features op smartphones. Ook qua beveiliging zijn smartphones er flink op vooruitgegaan met allerlei biometrische features zoals irisscanners en vingerafdrukscanners.

Echt een voor de hand liggend onderdeel dat nodig verbeterd moet worden is er niet meer. Hooguit misschien de accu, maar dat is geen smartphoneprobleem, maar een groot industrieelprobleem. Met veel betere accutechnologie zullen enorm veel sectoren en producten er fors op vooruit gaan. Je ziet zowel bij Samsung als bij andere fabrikanten als LG en Sony dat ze zich meer beginnen op de ontwikkeling van accessoires en producten rond de smartphone.

Feit is dat gebruikers zich nu ook moeten realiseren dat het innovatietempo van smartphones minder hoog zal worden en ze hun verwachtingen daarop aan moeten passen. Wel krijgen ze indirect meer inspraak bij Samsung, als er maar genoeg gebruikers iets aandragen of ergens over klagen, is de kans enorm groot dat Samsung zal proberen het op te lossen.

Lees hier alles over de introductie van de Samsung Galaxy S7